Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Christensen
Cimbex connatus? (Læst 77 gange) Postet d. 14-08-19 kl. 10:12
Jeg fandt denne her d. 09-08-19 ved sydkanten af Hald Sø ved Viborg. Via Inaturalist blev jeg ledt til familien Cimbicidae og er selv kommet frem til slægten Cimbex. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det er Cimbex femoratus eller Cimbex connatus, hvor sidstnævnte selvfølgelig er sjælden, men jeg hælder mest til denne alligevel.

Cimbex connatus? (Jeg fandt denne her d. 09-08-19 ved sydkanten af Hald Sø ved Viborg. Via Inaturalist blev jeg ledt t)
Foto: -
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Henrik Christensen
#1 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 10:13. Emne: Cimbex connatus?
-

Cimbex connatus? (-)
Henrik Christensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Christensen
#2 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 10:13. Emne: Cimbex connatus?
-

Cimbex connatus? (-)
Henrik Christensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole Stauning

Svaraktivitet:

(407)
#3 Svar postet d. 15-08-19 kl. 14:08. Emne: Cimbex connatus?
Jeg vil mene, at vi kan udelukke C. femoratus. Den har et skarpt afgrænset (somme tider meget smalt) mørkt bånd langs den yderste kant af både forvinge og bagvinge. Farven på kroppen kan variere meget; men den almindeligste form er overvejende sort.

Denne har en diffus mørk plet yderst på forvingerne. Tegningen på bagkroppen er præcis som på en typisk C. connatus.

Vi har også Cimbex luteus; men den er normalt så godt som gul på hele bagkroppen, i hvert fald på rygsiden, mattere og mere behåret på hovedet og med en vingetegning, der kan ligne en mellemting mellem det aktuelle kræ og den hos C. femoratus.

Ergo mener jeg, at du har ret i Cimbex connatus.

DBH Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Christensen
#4 Kommentar postet d. 15-08-19 kl. 14:14. Emne: Cimbex connatus?
Tusind tak

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator