Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jeppe Lyngsø
N. janthina? (Læst 68 gange) Postet d. 14-08-19 kl. 10:24
En lille og meget mørk janthe/janthina, som blev undersøgt lidt nærmere i går. Synes den tyder på janthina, hvis vi skal dele dem op. Hvad siger i? Aarhus V i går på lys.

N. janthina? (En lille og meget mørk janthe/janthina, som blev undersøgt lidt nærmere i går. Synes den tyder på ja)
Jeppe Lyngsø har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jeppe Lyngsø
#1 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 10:24. Emne: N. janthina?
overside:

N. janthina? (overside:)
Jeppe Lyngsø har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(8777)
#2 Svar postet d. 14-08-19 kl. 11:02. Emne: N. janthina?
I dette tilfælde siger jeg Noctua janthe. Det er altid svært, når man ikke har noget at sammenligne med, men når man sorterer fældedyr er det ret let at se forskel på dem. Det kræver, at kan se hele bagvingen og forvingeundersiden. På hannerne vel at mærke - hunnerne er der ikke holdbare udvendige forskelle på, kun en smule på forvingeundersiden.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jeppe Lyngsø
#3 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 11:05. Emne: N. janthina?
Ok Benny, jeg holder fast i den som janthe, er også ret overbevist om at stort set alle, hvis ikke alle jeg har set omkring lyset tidligere har været janthe. De har dog som oftest været noget større og mere skarpt tegnet på oversiden med større kontraster.

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#4 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 16:24. Emne: N. janthina?
Der er i øvrigt ingen størrelsesforskel på de to arter, så det kan du ikke bruge som skillemærke.

Besvar | Kommentér

Jeppe Lyngsø
#5 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 16:39. Emne: N. janthina?
Nej ok, det var også mere fordi den fangede mit øje pga den lidt mindre str.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator