Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Lanseflue, slægt? (Læst 50 gange) Postet d. 14-08-19 kl. 10:54
Fra den 20. juli, en have midt på Stevns.

Vha. nøglen - se linket HER

er jeg nået til de to muligheder Lonchaea og Silba.

De ydre kendetegn rækker vist ikke, men her er de:

1) Ingen børster på forkanten af anepisternum lige over og lidt bag forreste spirakel, 2) Lunula behåret, 3. antenneled væsentligt længere end bredt, 6) Arista korthåret, katepisternum med 2 børster (foroven, bagest), brystskæl med gule frynser - en håndfuld af dobbelt længde (samme gule farve).

Her stopper legen uden detaljer ved genitalier, men i punkt 7) passer flg. ydre kendetegn med Silba: Bagkant af anepisternum med lodret række af 4 store børster og en 5. og lidt mindre under de 4.

Lanseflue, slægt? (Fra den 20. juli, en have midt på Stevns.
Vha. nøglen http://lonchaeidae.myspecies.info/key-genera
)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(12244)
#1 Svar postet d. 14-08-19 kl. 13:43. Emne: Lanseflue, slægt?
Med den diagnose må det være Silba fumosa, han. Den er den eneste Silba i Danmark.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#2 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 15:17. Emne: Lanseflue, slægt?
Tak for svaret! Med Silba var der jo en chance for at komme helt til art

Billedet her var ikke med i kollagen, men det bekræfter - så vidt jeg kan forstå Thomas Kehlets tråd - bestemmelsen i kraft af scutellums hår og børster langs randen.

Jeg har også set min som en han, men der er ikke så stor en forskel i øjnenes separation, som jeg troede (idet jeg regner Thomas´ eksemplar for en hun).

Lidt snak:

I øvrigt er det indtrykket både fra mine egne få observationer og fra registreringerne herinde, at lansefluer er almindeligt forekommende (også andre arter end denne med meget større øjenafstand), men svære at sætte art på (?), mens de omtrent ligeså mange vandfluer, jeg har set, udelukkende er set enkeltvis ved UV-lampens skær.

Lanseflue, slægt? (Tak for svaret! Med Silba var der jo en chance for at komme helt til art :-)
Billedet her var ikke )
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 514)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator