Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgit Knudsen
Kær seglmos, Drepanocladus aduncus? (Læst 82 gange) Postet d. 14-08-19 kl. 10:58
12. august på meget våd eng ved Ettrup, Simested Å.

Meget fin og spinkel, men i store mængder.

Der var noget Grøn Eremitmos over de blade, men der var ingen parafyllier.

Bladnerve i 3/4 af bladets længde.

Kær seglmos, Drepanocladus aduncus? (12. august på meget våd eng ved Ettrup, Simested Å.

Meget fin og spinkel, men i store mængder.

)
Birgit Knudsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#1 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 10:58. Emne: Kær seglmos, Drepanocladus aduncus?
.....

Kær seglmos, Drepanocladus aduncus? (.....)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#2 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 10:59. Emne: Kær seglmos, Drepanocladus aduncus?
....

Kær seglmos, Drepanocladus aduncus? (....)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#3 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 11:00. Emne: Kær seglmos, Drepanocladus aduncus?
...

Kær seglmos, Drepanocladus aduncus? (...)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 534)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#4 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 11:01. Emne: Kær seglmos, Drepanocladus aduncus?
..blad uden dækglas..

Kær seglmos, Drepanocladus aduncus? (..blad uden dækglas..)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#5 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 11:03. Emne: Kær seglmos, Drepanocladus aduncus?
..og med - og så sprak de altså..

Kær seglmos, Drepanocladus aduncus? (..og med - og så sprak de altså..)
Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#6 Kommentar postet d. 14-08-19 kl. 11:04. Emne: Kær seglmos, Drepanocladus aduncus?
..og så lige et cellebillede midt i bladet.

Kær seglmos, Drepanocladus aduncus? (..og så lige et cellebillede midt i bladet.)
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard

Svaraktivitet:

(677)
#7 Svar postet d. 14-08-19 kl. 17:42. Emne: Kær seglmos, Drepanocladus aduncus?
Hej Birgit,

Godt at du holder forummet i gang!

Ja, jeg tænkte også Cratoneuron lige da jeg så dine billeder, men der mangler jo rhizoider og parafyllier. Cratoneuron varierer ganske vist MEGET med hensyn til antal af parafyllier, men nogle få skal der jo være.

Dine planter ligner det, man ifølge den gamle røde flora ville kalde Drepanocladus polycarpus (Voit) Warnst. og som ifølge denne opfattelse adskiller sig fra D. aduncus ved mere regelmæssig forgrening, kortere bladceller og større og mere velafgrænsede bladvinger. Nu om dage opfattes sådanne planter som en variation af D. aduncus, og vi må så leve med, at denne art er særdeles variabel og at illustrationer i diverse værker (f.eks. Nationalnycklen) kan se helt anderledes ud end den plante man lige har i hånden. Ifølge Smith (2004) kan samme plante have skud med "polycarpus"-blade og andre skud med typiske aduncus-blade.

Så, ja til D. aduncus. MVH Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#8 Kommentar postet d. 15-08-19 kl. 11:03. Emne: Kær seglmos, Drepanocladus aduncus?
Tak Bent også for den fyldige forklaring, for jeg havde netop nogle problemer med billederne i Nationalnyckeln. Så jeg gik mest efter de billeder der lå i galleriet, og de tråde jeg kunne finde om D. aduncus.

Så ja, den ligner da meget mere i retning af de tegninger der er i den røde af D. polycarpus.

Og så gør jeg da gerne mit til at holde forum igang selv om jeg nok selv føler jeg svigter mosserne lidt. Nu må vi se. Det er i al fald godt at der er et Mosforum hvor man kan få et hurtigt og kompetent svar

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator