Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Asbjørn Hillestoft
Protolampra sobrina? (Læst 148 gange) Postet d. 19-08-19 kl. 13:19
Snekkersten, Nordsjælland, 18-08-2019. Kan denne være en P. sobrina? Jeg kan ikke finde andre, der ligner, hverken på Lepiforum eller hos Top-Jensen & Fibiger. Beklager det ikke alt for gode foto. Det er taget om aftenen ved en privat havemur og af hensyn til beboerne kunne jeg ikke lide at blitze flere gange.

M.v.h. Asbjørn

Her mit foto

Protolampra sobrina? (Snekkersten, Nordsjælland, 18-08-2019. Kan denne være en P. sobrina? Jeg kan ikke finde andre, der l)
Asbjørn Hillestoft har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (777 x 600)
Besvar | Kommentér

Asbjørn Hillestoft
#1 Kommentar postet d. 19-08-19 kl. 13:19. Emne: Protolampra sobrina?
Og et af Lepiforums fotos

Protolampra sobrina? (Og et af Lepiforums fotos)
Asbjørn Hillestoft har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Jermiin

Svaraktivitet:

(48)
#2 Svar postet d. 19-08-19 kl. 13:49. Emne: Protolampra sobrina?
jeg synes det er en Xestia xanthographa, hvor billedet på Lepiforum passer bedre. mvh hi.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jeppe Lyngsø
#3 Kommentar postet d. 19-08-19 kl. 14:15. Emne: Protolampra sobrina?
xanthographa er også meget talrig lige nu.

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(8937)
#4 Svar postet d. 19-08-19 kl. 15:23. Emne: Protolampra sobrina?
Det er helt sikkert Xestia xanthographa.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Asbjørn Hillestoft
#5 Kommentar postet d. 19-08-19 kl. 15:28. Emne: Protolampra sobrina?
Tak til jer alle tre, og så står det tre mod én. Jeg troede, xanthographa altid havde mere eller mindre gule mærker, men det kan jeg nu se ikke er tilfældet.

M.v.h. Asbjørn

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#6 Kommentar postet d. 19-08-19 kl. 16:12. Emne: Protolampra sobrina?
Ja, men dit eksemplar har da tydeligt orangegult nyremærke.

Besvar | Kommentér

Asbjørn Hillestoft
#7 Kommentar postet d. 19-08-19 kl. 19:35. Emne: Protolampra sobrina?
Jeg synes nu ikke, det er meget tydeligere end det på Lepiforums P. sobrina. Men skal vi nu ikke glæde os over at sagen er opklaret og få lukket tråden, som jeg i øvrigt har linket til på den indtastede observation, fordi jeres kommentarer har lidt mere substans end normalt. Jeg ser fx ingen mening i at linke til forum, når en forumtråd blot indeholder en artsbestemmelse uden begrundelser.

M.v.h. Asbjørn

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#8 Kommentar postet d. 20-08-19 kl. 14:54. Emne: Protolampra sobrina?
Jeg tror, du bliver snydt af, at området mellem ring- og nyremærke er mørkt på xanthographa. Sobrina har slet ikke synlig ring- og nyremærker, blot en sort plet på nyremærkets plads.

Besvar | Kommentér

Asbjørn Hillestoft
#9 Kommentar postet d. 20-08-19 kl. 16:52. Emne: Protolampra sobrina?
Du har nok delvis ret, for det var hele den mørke mellemskygge, som virkede ret markant på eksemplaret, som jeg så det om aftenen d. 18. august, og som først fangede min opmærksomhed. I blitzlys blev denne mellemskygge knap så markant, men det var den jeg søgte efter, da jeg gennemså fotos af de brune ugler på Lepiforum og hos Top-Jensen & Fibiger, og fandt hos P. sobrina. Da sobrina nok fløj i august, men imidlertid ikke lignede helt og desuden var temmelig sjælden, måtte jeg jo så starte en tråd på Forum. Og som udgangspunkt skrev jeg Protolambra sobrina. Sådanne udgangspunkter kan vel være meget nyttige, selvom de er lidt langt ude. Læs fx Bertolt Brecht´s Galileis Liv, hvori Galilei foreslår at de nyopdagede solpletter er fiskehaler. Så er der lagt op til diskussioner, argumenter for og imod, latterliggørelse af modparten, en gradvis indsnævring af mulighederne og til sidst en konklusion: det bedste bud på sandheden. Og det er vel sandheden om den levende natur, vi søger at afdække med vores observationer.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator