Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frederik Forsberg
2 x rørhatte og en champignon (Læst 143 gange) Postet d. 20-08-19 kl. 19:09
Hejsa.

Er der nogen som kan hjælpe med ID på de her to rørhatte?

Den første tænker jeg selv er en indigo rørhat. Men hvilken? Jeg hælder selv til netstokket, da den jo har et fint net, en klar overgang fra rør til hat ved tværsnidt (rød ved overskæring og senere mørk/sort/blå grundet blåning). Den gule stok med det orange net tænker jeg også er gode indikatorer for netstokket.

Den næste er jeg lidt mere blank på. Som man kan fornemme på billederne så er den ikke så fast i kødet i midten af stokken (særligt mod bunden), og den har et fint orange net på den let gule stok samt en lidt fløjelsagtig overflade på hatten.

Ingen af de to rørhatte lugter/dufter af noget særligt og smagen er mild svampeagtig.

Og så faldt jeg lige over et par champignoner som jeg også er lidt i tvivl om. Jeg er sikker på at det ikke er karbol, da de ikke lugter eller bliver misfarvet ved håndtering. Her er smagen også meget mild og nærmest med en lidt sød eftersmag. Hvad jeg umiddelbart vil betragte som klassisk champignon smag?

Mvh

Frederik

2 x rørhatte og en champignon (Hejsa.

Er der nogen som kan hjælpe med ID på de her to rørhatte?

Den første tænker jeg selv er)
Frederik Forsberg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#1 Svar postet d. 20-08-19 kl. 19:19. Emne: 2 x rørhatte og en champignon
Netstokket indigo-rørhat

Punktstokket indigo-rørhat

formentlig ager-champignon - voksested og stokbasis har betydning for ID

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frederik Forsberg
#2 Kommentar postet d. 20-08-19 kl. 19:25. Emne: 2 x rørhatte og en champignon
Hej Aksel. Tak for svar! Kan nummer to være punktstokket nu hvor den har et tydeligt net? Det er måske ikke så tydeligt på billederne, men den har et gult net på en gulig/lys stok.

2 x rørhatte og en champignon (Hej Aksel. Tak for svar! Kan nummer to være punktstokket nu hvor den har et tydeligt net? Det er mås)
Frederik Forsberg har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (936 x 536)
Besvar | Kommentér

Frederik Forsberg
#3 Kommentar postet d. 20-08-19 kl. 19:27. Emne: 2 x rørhatte og en champignon
Jeg kom til at kalde nettet på nummer to for orange i første indlæg. Det er nok mere kraftigt gult.

Besvar | Kommentér

Frederik Forsberg
#4 Kommentar postet d. 20-08-19 kl. 19:27. Emne: 2 x rørhatte og en champignon
Jeg kom til at kalde nettet på nummer to for orange i første indlæg. Det er nok mere kraftigt gult.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#5 Svar postet d. 20-08-19 kl. 19:27. Emne: 2 x rørhatte og en champignon
beklager - det er også netstokket i.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Frederik Forsberg
#6 Kommentar postet d. 20-08-19 kl. 22:13. Emne: 2 x rørhatte og en champignon
Fedt - tak for hjælpen!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator