Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Emil Førby
Larve i Rønnebærkerne (Læst 129 gange) Postet d. 29-08-19 kl. 21:42
Den er nok umulig at bestemme, men jeg giver den lige et skud fordi jeg synes levestedet er sjovt.

Fundet d. 25/8 i frugt på røn sp. plantet langs havnen i Ålborg.

Jeg tænker at der ikke kan være mange Rønne-kerne-spisere at vælge imellem, jeg og har allerede googlet mig frem til at der findes en æblekernehveps.

Er det muligt at indkredse hvilke arter det kan være?

Mvh Emil

Larve i Rønnebærkerne (Den er nok umulig at bestemme, men jeg giver den lige et skud fordi jeg synes levestedet er sjovt.
)
Emil Førby har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Emil Førby
#1 Kommentar postet d. 29-08-19 kl. 21:43. Emne: Larve i Rønnebærkerne
Et til

Larve i Rønnebærkerne (Et til)
Emil Førby har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1220)
#2 Svar postet d. 29-08-19 kl. 23:05. Emne: Larve i Rønnebærkerne
Spændende fund! To muligheder: Enten Torymus aucupariae, en afviger-art i kraft af at den er fyotofag i en ellers kraftigt snyltedomineret slægt, eller Megastigmus brevicaudis (strikt fytofag slægt!).

Det er vist ikke 100% afklaret om Torymus aucupariae snylter på Megastigmus brevicaudis (førstnævnte er adskillige gange klækket sammen med sidstnævnte!), men ud fra larvefotos alene kan vi nok ikke komme det nærmere.

Begge arter er kendt fra DK, omend ikke med mange fund.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Emil Førby
#3 Kommentar postet d. 29-08-19 kl. 23:51. Emne: Larve i Rønnebærkerne
Herligt! Ikke godt nok til obs, men bestemt godt nok til mig

Mange tak for svaret

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator