Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Terkel Arnfred
Maveonde efter spisning af Rød Birke-Rørhat (Læst 197 gange) Postet d. 02-09-19 kl. 20:33
Da min søster omkring 1. juli var på ferie i nærheden af Sundsvall i Sverige spiste hun en rå rørhat og fik voldsom opkastning og diarré. Hun beskriver den som: " en fin lille svamp – en rørhat. Hvis ikke rørene er røde, eller både de og stokken er gule, er svampen spiselig. Og den smagte fint ... Det var i øvrigt ”Rød Birkerørhat”, betegnet som god spisesvamp, og der var masser af dem."

Er det en bekendt virkning af at spise rå rørhat?

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#1 Kommentar postet d. 02-09-19 kl. 20:50. Emne: Maveonde efter spisning af Rød Birke-Rørhat
Man bør aldrig spise rå svampe, svampe bør altid steges eller koges. Jeg har hørt at Rød Birke-Rørhat, som nu hedder Orange Skælrørhat, at der er folk der har problemer med at tåle den.

Jørgen

Besvar | Kommentér

Jørgen Christiansen
#2 Kommentar postet d. 02-09-19 kl. 20:53. Emne: Maveonde efter spisning af Rød Birke-Rørhat
Tillæg til kommentar. - se linket HER

Jørgen

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#3 Kommentar postet d. 02-09-19 kl. 20:58. Emne: Maveonde efter spisning af Rød Birke-Rørhat
Jeg reagerer på samme måde med flere slags rørhatte EFTER de er tilberedt!

Et par timer efter indtagelse får jeg 3 timer med opkast og diarrhé.

Første gang var en portion lærke-rørhat (som nu hedder Lærke-slimrørhat?)

Anden gang en gryderet med blandede rørhatte, men ikke ovennævnte. Så nu holder jeg mig fra rørhatte,

Besvar | Kommentér

Linda Kjær-Thomsen
#4 Kommentar postet d. 02-09-19 kl. 20:59. Emne: Maveonde efter spisning af Rød Birke-Rørhat
Terkel, du var sgu da med 2. gang! På lavlejren på Samsø

Besvar | Kommentér

Thomas Nielsen
#5 Kommentar postet d. 02-09-19 kl. 23:35. Emne: Maveonde efter spisning af Rød Birke-Rørhat
Jeg har oplevet det samme efter spisning af samme svamp under kanotur i Sverige, hvor vi på trangia ikke fik den varmet ordentligt og meget sultne spiste en god mængde. Kan ikke anbefales..... Farven på rørene kan du ikke gå efter i fht spiselighed. Mvh Thomas

Besvar | Kommentér

Terkel Arnfred
#6 Kommentar postet d. 03-09-19 kl. 07:56. Emne: Maveonde efter spisning af Rød Birke-Rørhat
Tak for oplysningerne, som jeg lader gå videre. Jeg har spist - velstegte - brune birke-rørhatte uden gener, mindes en gang på Saltfjellet i Norge hvor vi brugte lang tid på at stege et lag ad gangen på stormkøkkenet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator