Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
Erfaringer med Celestron Nexyz 3?? (Læst 205 gange) Postet d. 02-09-19 kl. 23:03
Jeg efterlyser konkrete bruger-erfaringer med Celestron Nexyz 3 cellphone fotoadapter...

- se linket HER

Er det noget, det "dutter"? Giver skarpe fotos? Osv....

Overvejer at købe den for at kunne "montere" en smartphone for enden af en stereolup....

Særligt dén specifikke kombination søger jeg andres erfaringer med....

På forhånd tak for mulig respons.

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#1 Kommentar postet d. 05-09-19 kl. 16:24. Emne: Erfaringer med Celestron Nexyz 3??
Hej Lars Jørgen,

Jeg har ingen erfaring med den nævnte mobilholder, men derimod generelt med fotografering gennem stereolup/mikroskop. Erfaringen herfra siger mig, at det næppe er din mobiltelefon - af nyere dato - , som vil sætte begrænsningen på dine billeders opløsning, men derimod luppen/mikroskopet. Stereolupper er ikke særligt velegnede til at fotografere igennem, især ikke den mere gængse - og billigere - type med Greenough princip, hvor der er to objektiver, hver vinklet ca. 15 grader, som så bidrager til det tredimensionelle indtryk. En flad genstand - f.eks. en mønt - vil derfor ikke synes skarp overalt, når man kigger gennem det ene okular, som din fotoopstilling jo går ud på. Man kan dog selvfølgelig tilte mønten 15 grader, så man opnår denne skarphed. Der er andre problemer pga linsernes (af forholdsvist billig fabrikat) forskellige aberrationer, som tilsammen ikke giver et særligt godt resultat, hvis man er pernitten. Et stereomikroskop af typen CMO (Common Main Objective) er bedre egnet til fotografering, men er også dyrere. Her går de to lysgange igennem den perifere del af et fælles objektiv, og udnytter dog herved ikke objektivets skarpeste midterste del. Er man perfektionist er den bedste løsning et kamera med et makroobjektiv/mikroskopobjektiv, fordi lysgangen her er optimeret gennem linsernes optimale dele. Kamera har du jo allerede, så overvej at fitte et passende mikroskopokular i en fast opstilling hertil. Resultaterne er forbløffende, hvis man anvender stacking, se f.eks. Troels Holms fotos på Flikr (- se linket HER), hvoraf nogle er taget gennem mikroskopobjektiv tilpasset et kamera.

Hvis du kun har brug for dokumentation, og ikke er så kræsen, tror jeg at din mobil i en holder vil fungere tilfredsstillende, selvom den måske er lidt klodset at sætte på/tage af. Men det det sidste ved jeg ikke noget om.

MVh Bent

Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#2 Kommentar postet d. 05-09-19 kl. 16:57. Emne: Erfaringer med Celestron Nexyz 3??
øv - der skulle have stået "så overvej at fitte et passende mikroskopobjektiv" - selvfølgelig ikke "mikroskopokular". MVh Bent

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#3 Kommentar postet d. 05-09-19 kl. 21:03. Emne: Erfaringer med Celestron Nexyz 3??
Hej Lars Jørgen,

Jeg har heller ingen erfaringer med den nævnte smartphoneholder. Men når du spørger om den "giver skarpe fotos", så stiller du også et ret umuligt spørgsmål.

Holderen er jo sådan set bare en - ikke billig, tænker jeg - mekanisk anordning, der skal hjælpe med at placere en smartphone hensigtsmæssigt i forhold til okularet. I sig selv bidrager den ikke nødvendigvis meget til "skarpe fotos".

Der er stor forskel på, hvor godt forskellige smartphones og andre typer kompaktkameraer optisk passer sammen med konkrete mikroskoper og okularer. Her er den mekaniske kobling ikke det mest udslagsgivende.

Har du prøvet at tage billeder med din smartphone gennem din stereolup?

Hvis du kan få acceptable resultater ved på mere primitiv vis at anbringe din smartphone over okularet på din stereolup, så kan der måske være mening i at investere i en holder der kan gøre fotograferingen mere bekvem og stabil. Men hvis smartphone og stereolup er et dårligt match, så er der næppe nogen rent mekaniske koblinger der kan afhjælpe den situation.

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Troels Holm
#4 Kommentar postet d. 06-09-19 kl. 14:16. Emne: Erfaringer med Celestron Nexyz 3??
Hej Lars Jørgen!

Jeg er stort set enig med Bent Odgaard. Fotografering gennem et et almindeligt stereomikroskop er en nem og nærliggende måde at fange nogen detaljer, når man alligevel har noget under luppen. Men resultaterne er oftest lidt skuffende, hvis de bliver gransket på en stor, god computerskærm. Og et dedikeret foto-stereomikroskop er en kostbar affære. Stereomikroskoper er normalt bygget til at maksimere skarhedsdybden, hvilket altid går ud over opløsningen og giver farvefejl.

Men at montere et mikroskopobjektiv på et kamera (via bælg og/eller mellemringe) er altså en omstændelig affære, der kræver en del specialviden og absolut kræver fokus stacking med en præcis montering, der kan ændre fokusafstand med 0,1 -0,005 mm nøjagtighed alt efter forstørrelsesgrad.

Se f. eks.:

- se linket HER

- se linket HER

De andre billeder af mine, som Bent Odgaard linker til (bænkebider og skolopender), er faktisk taget med et normalt makroobjektiv monteret direkte på kameraet, dog med en Raynox RX250 makroforsats, som øger forstørrelsen 1,5 gange. Også disse er fokus stacked.

Men selvfølgelig kan man få glimrende billeder uden fokus stacking, bare objektet er fladt nok. Og det vil jo nogen gange være tilfældet med de laver, som jeg ved, Lars Jørgen arbejder med.

Hvis man ikke har lyst/mulighed for at indrette et egentligt makrostudie med optisk skinne, bælg, præcisionsslæde og focus stacking, er den lettest tilgænge kvalitetsløsning nok et godt makroobjektiv til kameraet + en kvalitets-forsatslinse som Raynox. Evt. monteret lodret på søjlen fra et gammelt forstørrelsesapparat, så man får samme synsvinkel som i stereomikroskopet.

Man kan også sætte en mellemring på, og derved komme højere i forstørrelse (1-2X), men mere skal man ikke satse på, før det går mærkbart ud over billedkvaliteten.

Ved forstørrelser over 2-3X (på sensoren) er focus stacking som regel et must.

I sidste ende er det alligevel et spørgsmål om at vælge kompromiser, og det afgørende spørgsmål er altid: Hvad skal billedet egentlig bruges til?

Når vi snakker formidling og almindelig naturinteresse, er et billede i halvdårlig kvalitet næsten altid bedre end intet billede.

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#5 Kommentar postet d. 06-09-19 kl. 21:46. Emne: Erfaringer med Celestron Nexyz 3??
Kære Bent, Jørn og Troels

Tak for jeres på hver sin måde FREMRAGENDE svar på mit spørgsmål - som egentligt alligevel ikke er besvaret!!!

Jeg tager jeres hver især kompetente, uddybende og tankevækkende svar til efterretning; - det er nok ikke den vej at gå, hvis man ønsker gode, skarpe detaljerige makrofotos.... - f.eks. af laver....

Og din afslutningssalut, Troels, er jo yderst relevant; hvad er det i sidste ende man ønsker at bruge det fotografiske materiale til!?!

Mange tak for svarene; jeg "kigger videre" mod muligt tilfredsstillende foto-løsninger på mine "amatør-ambitioner"....

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#6 Kommentar postet d. 06-09-19 kl. 21:47. Emne: Erfaringer med Celestron Nexyz 3??
PS: Efterlyser en "besvaret"-knap fra en af jer - eller jer alle tre...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator