Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Leire
Larve identification (Læst 427 gange) Postet d. 03-09-19 kl. 20:50
Er det en lille pindsel spinder, eller hvad . Jeg syntes ikke jeg kan finde nogle billeder som ligner den . Den er pt ca 2, 5 cm lang +følehorn. .

Min søn har fundet den på sin skole

Larve identification (Er det en lille pindsel spinder, eller hvad . Jeg syntes ikke jeg kan finde nogle billeder som ligne)
Thomas Leire har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 598)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8255)
#1 Svar postet d. 03-09-19 kl. 22:30. Emne: Larve identification
Jeg synes faktisk, det er svært at afgøre, hvilken art det er, ud fra dette foto. Det afhænger nu også noget af, hvor Skolen ligger? Er det inde i en storby, eller ude på landet.

Vokser der lyng lige nært ved? - ikke fordi det behøver være afgørende.

Har I overhovedet larven endnu, for så ville et lidt bedre foto måske kunne afklare spørgsmålet

Orgyia recens holder faktisk til i Nordjylland - men omvendt, så kan Lille penselspinder også have en gul form, så det er marginaler, der vil afgøre det.

Men umiddelbart hælder jeg til recens, som er sjælden.

Venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Thomas Leire
#2 Kommentar postet d. 05-09-19 kl. 19:43. Emne: Larve identification
Hej keld . Jeg håber at de nye billeder kan bruges . Jeg har selv studeret andre billeder her fra forum , og syntes at der er stor lighed , både måden hårene stritter på , og måden de sidder i rosetter hen af siden på larven . Nu har larven forpuppet sig i et vissent blad ,og spundet en silke puppe . Så ikke flere billeder . Men er det nu en recens vil det ligge mig meget på sinde at retunere den til portlandsmosen , og anbringe den i bunden af lyng buskaset. Tror du ikke det vil være et godt sted. På forhånd tak hjælpen .

Besvar | Kommentér

Thomas Leire
#3 Kommentar postet d. 05-09-19 kl. 19:47. Emne: Larve identification
Er i tvivl om du har fået billederne . Sender dem lige igen

Larve identification (Er i tvivl om du har fået billederne . Sender dem lige igen)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 389)
Besvar | Kommentér

Thomas Leire
#4 Kommentar postet d. 05-09-19 kl. 19:58. Emne: Larve identification
Hmm jeg sendte et svar til dig i går , men det ser ud til at det ikke kom frem . Jeg tog fejl ang larven . Min søn havde den med hjem fra portlandsmosen i vildmosen , det kunne han huske . Vi har haft , og har en del larver hen over sommeren . Som vi fodrer og får til at forpuppe sig . Så derfor forvirringen . Jeg tog nogle billeder med ipad en , men det var direkte via tilføj billed . Så de er væk . Kun det jeg tog med mobil er der .

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8255)
#5 Svar postet d. 06-09-19 kl. 05:25. Emne: Larve identification
Det er helt sikkert recens. Den kan kendes på de hvide blomsterosetter subdorsalt. - og det er ironisk nok den larve, jeg havde planer om, jeg skulle op at fotografere i Lille vildmose om 14 dage!

Jeg er ret sikker på, det er den samme, især, hvis den er fundet langs Gangbroen ud i mosen, op ad nordstien?

I skal filme passe på den, der er Sjælden i DK!

Er I det mindste i tvivl om overlevelse, så ville jeg sætte den ud igen. Min personlige mening er, at det er ok at forsøge at opdrætte dyr, f.eks. Lille penselspinder, men man kan let komme til at spille hazard med en art, som i forvejen er yderst skrøbelig her i Danmark, så det i sidste ende kan betyde udryddelse af den, med sådan et projekt.

Der var en lign. sag i foråret, hvor en person - helt uforvarent - var kommet til at tage et helt kuld Orgyia antiquoides med hjem, da vedkommende troede, det i stedet var et kuld af en edderkop.

Desværre døde samtlige dyr, inden det blev opdaget. Jeg havde bla. nogle få larver i min varetægt i kort tid, men de var så ilde tilredt på forhånd, så de gik til.

Det er det, jeg forsøger at sige med det. Det er en stor risiko at løbe. Desuden er der visse arter, som bare "nægter" at fungere i fangenskab. For andre arter går det væsentligt bedre.

Larve identification (Det er helt sikkert recens. Den kan kendes på de hvide blomsterosetter subdorsalt.  - og det er iron)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8255)
#6 Svar postet d. 06-09-19 kl. 05:28. Emne: Larve identification
Her er formodentlig din larve, som yngre - fotograferet i Lille Vildmose d. 21 aug - her 12 mm

Genudsættes den, skal den helst sættes "på samme plante" som den blev fundet, eller meget tæt på.

Larve identification (Her er formodentlig din larve, som yngre - fotograferet i Lille Vildmose d. 21 aug - her 12 mm

Ge)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8255)
#7 Svar postet d. 06-09-19 kl. 05:42. Emne: Larve identification
Hvis man læser videre, f.eks. i Jim Porter, nævner han, at det faktisk er en af de arter, der kan være svære at opdrætte, især vinteren over. Den bør som minimum stå udendørs i en box og får ofte virus mv.

F.eks - det er jeg ved at afklare med Ben Smart, nævner Porter, at den bør være tildækket, f.eks i et stykke tøj, måske et ærme eller lign, men det sidste er jeg ikke klar over endnu, hvad han mener med - eller hvordan.

Venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#8 Kommentar postet d. 06-09-19 kl. 07:46. Emne: Larve identification
Arh, sorry, jeg har været for længe væk fra emnet, inden jeg kom tilbage - så jeg har vist overset noget midt i tråden.

Hvis jeg forstår dig ret, så har den forpuppet sig??

- Det burde den principielt ikke gøre. Tror du ikke snarere, den kun har lavet et mindre spind, som den gemmer sig i - for vinteren, hvilket den efter sigende "burde gøre" ?

Besvar | Kommentér

Thomas Leire
#9 Kommentar postet d. 06-09-19 kl. 13:35. Emne: Larve identification
Hej keld . Jeg har snakket med min søn (6år) , har ok styr på tingene , rigtig gode øjne ,til at finde insekter af alle slags . Lige nu er hans kærlighed faldet på blad tæger . Han siger at han fandt den på det første repos , lige når man kommer ind i portlands mosen . Til højre for oversigt skiltet. Han tog også et par stilke af planten han fandt den på , for at jeg kan finde nyt foder til larven (det har han lært er vigtigt).

Jeg gætter på at den info med at larven overvintrer i en hule , er fra jim porters , colour identification guide to caterpillars of the british isles. Har nemlig bogen selv . Er et must når vi nu bruger så meget tid på larve sjov . For info om foder osv . Har samtidig felthåndbogen danmarks sommerfugle , så vi kan se hvad de bliver til.

Vi samler dog helst større larver , da det tit kan være svært at id dem i tidligt stadie. Jeg kan nu godt se at den overvintrer indtil maj . Samtidig også se at mange larver bliver parasitized.

Jeg bruger kun ude anlæg . Har nogle 30 *50 cm plastkasser med borede huller i top . Diverse grene mos , tørt græs tuer , tørre blade. Så kan larverne selv vælge hvor de vil putte sig . Dem har jeg i et tidligere hønse hus , køligt og i læ . De jord over vintrene , som evt liguster og aftenpå fugleøje skifter farve , kommer de i en kasse med jord . Når så puppen er udviklet , kommer de i en kompost holder uden for , til næste forår . Så tager jeg dem ind igen i en jord kasse.

Det er meget få af de larver vi har forsøgt os med , at det ikke er lykkedes med. Jeg duscher også kasserne hen over vinteren . For at pupperne ikke tørrer ud .

Jeg vil helt sikkert retunere den flotte recens til selvsamme buskads den kom fra . Min søn kan næsten ikke vente , ha ha .

Men jeg tror ikke at det har været den samme larve du har set , så har den ihvertfald kravlet langt , i forhold til sin størrelse . Så måske du kan være heldig at finde den anden ( måske dens fætter)

Jeg har for et par år siden søgt info om larver , med hensyn til nogle liguster larver , og dueurt sværmere osv . Du var også en af dem som kom med info.

Så tak for hjælpen , også andre . En super natur portal .

Sender lige et billed af en af kasserne , der er vist også en enkelt aftenpå fugleøje larve tilbage , som ikke er blevet rød over ryggen og klar til jord kassen.

Men børnene syntes at det er så fedt , at komme ud en morgen i maj måned , og der så sidder en ny ud klækket liguster sværmer i kassen , næsten på størrelse med deres hånd. Som de så kan slippe ud i skumringen

Larve identification (Hej keld . Jeg har snakket med min søn (6år) , har ok styr på tingene , rigtig gode øjne ,til at fin)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 598)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator