Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Optagelser til stacking (Læst 455 gange) Postet d. 06-09-19 kl. 16:03
For ikke at afspore tråden her - se linket HER

prøver jeg at fortsætte her.

Troels Holm (#4 i ovennævnte tråd) bringer nemlig mit problem op.

Sidste år købte jeg en meget gammel 200 mm, et nyt mikroskopobjektiv ("infinity corrected") samt diverse ringe til at tilpasse delene til hinanden og mit kamera. Det kostede i alt under det halve af min almindelige makro, og det giver 10X forstørrelse på CCD´en (eller 5X med en 100 mm). Delene er købt på eBay, og det er nok en af de få veje frem.

Men behovet for at kunne finjustere positioner med en præcision på ned til 5 mikrometer, som Troels nævner, er nok det store problem. Jeg kan ikke med min ellers dyrt indkøbte slæde, og drømmer derfor om at få samlet noget elektronisk grej, der kan. Den eneste færdige løsning, jeg har fundet, er vanvittig dyr.

Er der nogen derude med erfaring/viden om sådan noget grej?

Jeg har googlet mig til (billige) lineære aktuatorer med den præcision. Men styringen af dem er måske indviklet og eller dyr?

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#1 Kommentar postet d. 01-10-19 kl. 22:28. Emne: Optagelser til stacking
Siden sidst har jeg googlet videre og har kopieret en simpel løsning. Den kostede 421 kr for en modeltogsskinne og -vogn samt en mikrometerskrue.

På billedet ses desuden en "tredje hånd" (lodde-grej) og resultatet af det første forsøg med opstillingen. Billedet er stakket af 83 skud med ca. 10 mikrometer mellem hvert, og det er ellers ikke efterbehandlet på nogen måde. Uden beskæring vil et enkelt billede i fokusplanet indeholde 2,4 mm af "virkeligheden", men der skæres noget fra af stakke-programmet (Zerene på Ubuntu-Linux).

Det er første gang, det er lykkedes mig at undgå uskarpe zoner med 10 x forstørrelse, og alt i alt (med optik som nævnt tidligere) synes jeg det er en billig og acceptabel løsning. Walther Gritsch gav mig ideen til at flytte dyret i stedet for kameraet, og det kræver lidt omhu med at få skinnen parallel med den optiske akse.

Jeg er dog stadig interesseret i at høre om smartere metoder ...

Optagelser til stacking (Siden sidst har jeg googlet videre og har kopieret en simpel løsning. Den kostede 421 kr for en mode)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Troels Holm
#2 Kommentar postet d. 03-10-19 kl. 14:12. Emne: Optagelser til stacking
Hej Peter

Velkommen til Ekstrem Makro Universet!

Det er en fiks løsning, du har fundet frem til med skinner og togvogn. Dit lille portræt er rigtig flot af et første forsøg og lover godt. Med eksperimenter og grundighed kan du få masser af spændende billeder ud af det.

Hvis du for alvor er blevet smittet af Bacillus Ultramacrofilus, vil du meget snart opleve behovet for mere variation i forstørrelser, mere stabil forbindelse mellem kamera og objekt, bedre kontrol over belysning, insekter uden støv og fedtklatter, teori omkring dybdesksarphed, blænde og optimal step længde o.s.v.

Jeg har fulgt diverse udenlandske websider og fora gennem et par år. Det har været spændende, tidskrævende og ind imellem ret forvirrende.

Mit bedste råd til enhver seriøs begynder er at starte med et grundigt studium af den engelske hjemmeside: - se linket HER

Her er masser af erfaring fra en masse mennesker samlet sammen gennem mange år og systematiseret, så det er til at finde frem til det, man lige har brug for. Johan præsenterer også uvurderlig viden om behandling og montering af insekter, indstilling af lys, diffusion m.m.

Hovedvægten er lagt på prisoverkommelige løsninger, og niveauet går fra den nyfødte begynder til meget erfarne amatører.

Jeg har fundet viden og tips mange andre steder, men som regel opdaget, at det også stod på extreme-macro.co.uk .

Se f. eks. hvad der står om indstillingsslæder:

- se linket HERextreme-macro-stages/

Forskellige linser til 2x-10x:

- se linket HERextreme-macro-lenses/

Om mikroskop-objektiver:

- se linket HERmicroscope-objectives/

For de lidt mere nørdede er photomacrography.net:

- se linket HER

stedet, hvor alskens ideer og løsninger diskuteres på livet løs. Der er tråde for begyndere og tråde, hvor den mest avancerede (og uforståelige) elektronik og optik diskuteres. Det kan ind imellem virke ret overvældende.

Men der er FAQ-tråde, hvor det mest værdifulde samles op og er let at finde. F. eks. FAQ: How can I hook a microscope objective to my camera?:

- se linket HER/forum/viewtopic.php?t=12147

Og så er der ikke mindst alle de fantastiske billeder fra felten, som regel med udførlige tekniske oplysninger:

- se linket HER/forum/viewforum.php?f=26

og fra studierne:

- se linket HER/forum/viewforum.php?f=27

Og til sidst præsentationen af min egen hjemmebyggede studie-løsning på et minimumsbudget:

- se linket HER/forum/viewtopic.php?t=34665&highlight=

Hvis du har mod på lidt lettere træ- og metalarbejde, er der masser af gør-det-selv muligheder. Kontakt mig gerne for flere detaljer.

Besvar | Kommentér

Troels Holm
#3 Kommentar postet d. 03-10-19 kl. 14:14. Emne: Optagelser til stacking
Jeg kan nu se, at linkene kun linker til hovedsiden, ikke til de ønskede undersider. Der skal man altså selv kopiere og indsætte resten af linket efter det blå. Irriterende.

Besvar | Kommentér

Troels Holm
#4 Kommentar postet d. 03-10-19 kl. 14:40. Emne: Optagelser til stacking
Jeg kan heller ikke undlade at nævne, at hvis man står over for at anskaffe eller udskifte et kamera til makrobrug, så er Olympus spejlløse OM-D serie et oplagt valg. Modellerne E-M5 mkII og E-M1 mkII har indbygget focus bracketing.

Placer den på et stativ, tryk på udløseren, og kameraet tager en serie billeder (op til 999) hvor fokus lige er ændret så meget, at de er klar til at lægge ind i et stacking program. Der kompenseres automatisk for ændringer i blænde og afstand. Så bliver det ikke enklere.

Med lavere forstørrelse, en meget rolig hånd og billedstabilisering kan det til nød også bruges i felten.

De "store" mærker er også begyndt at introducere det i deres full-frame topmodeller, men de er endnu ikke på højde med Olympus´ løsninger.

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#5 Kommentar postet d. 03-10-19 kl. 17:01. Emne: Optagelser til stacking
Mange tak Troels!

Der er meget at læse på, og det var især billige løsninger som din egen, jeg fiskede efter. Du har sparet mig for en masse skærmtid

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator