Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karen Thomsen
Hvilke skønne dyr med store brune øjne ? (Læst 195 gange) Postet d. 08-09-19 kl. 04:13
Helligsø/Røjensø Odde 25/8-19 - ved 21-tiden.

Beklager, men jeg har ingen idé om, hvilken afd. disse skal ind under

Spøjse fluer/myg/insekter landede på taget af min bil, alt i mens jeg stod og nød fugle, solnedgang osv.

Opdagede at der var ca. 25 ... og det underlige var, at næsten alle lå på et eller andet tidspunkt PÅ RYGGEN - samtidig med at de sprællede med benene.

Det så vild underlig ud .... men umiddelbart kunne jeg kun "fornemme" at det var nogen "lidt lummervejrs-insekter"

Syntes det kunne være sjovt at tage nogle fotos af dem, - for så at tjekke dem nærmere ud herhjemme.

Derude virkede de bare "mørke" og højest 5-10 mm (mener jeg).

Brugte både solnedgangslys og eller blits.

Såh ..... er der nogen, der kan opklare disse store brunøjede smådyr

- hvad kan det være for nogen ?

lægger lige flere fotos ind.

Mvh Karen

Hvilke skønne dyr med store brune øjne ? (Helligsø/Røjensø Odde 25/8-19 - ved 21-tiden.

Beklager, men jeg har ingen idé om, hvilken afd. di)
Foto: Karen Thomsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#1 Kommentar postet d. 08-09-19 kl. 04:14. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
.. og sådan lå rigtig mange af dem ... det så spøjst ud

Hvilke skønne dyr med store brune øjne ? (.. og sådan lå rigtig mange af dem ... det så spøjst ud  :-))
Klik på billedet for original størrelse (800 x 568)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#2 Kommentar postet d. 08-09-19 kl. 04:16. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
.. her er der lige én, der er mørkere

Hvilke skønne dyr med store brune øjne ? (.. her er der lige én, der er mørkere)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#3 Kommentar postet d. 08-09-19 kl. 04:17. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
.. og en anden igen

Hvilke skønne dyr med store brune øjne ? (.. og en anden igen)
Klik på billedet for original størrelse (791 x 600)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#4 Kommentar postet d. 08-09-19 kl. 04:18. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
... og én set lidt bagfra

Hvilke skønne dyr med store brune øjne ? (... og én set lidt bagfra)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 551)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#5 Kommentar postet d. 08-09-19 kl. 04:25. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
.. og sidste.

Den havde lidt travl med at "komme afsted" - i solnedgangslys samt støv på bilens tag

Glæder mig til at høre ID, hvis nogen kan hjælpe med dem

Mvh Karen

Hvilke skønne dyr med store brune øjne ? (.. og sidste.

Den havde lidt travl med at "komme afsted" - i solnedgangslys samt støv på bilens t)
Klik på billedet for original størrelse (737 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas

Svaraktivitet:

(321)
#6 Svar postet d. 08-09-19 kl. 09:19. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
Det er bugsvømmere - altså vandlevende tæger.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(576)
#7 Svar postet d. 08-09-19 kl. 10:04. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
Ja det er bugsvømmere (Corixidae)- så vidt jeg kan skønne forskellige arter. Den ene kunne være Callicorixa concinna, der er kendt for at flyve som et led i deres spredning mellem vandhuller. Det er ikke ukendt, at bugsvømmere lander på taget af biler. Det er de skinnende overflader, som tiltrækker dem, idet de bliver narret til at tro at der er tale om en vandflade.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#8 Kommentar postet d. 09-09-19 kl. 00:56. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
Okay ... nå, det Bugsvømmere Spændende!!

Og Peter - dén ene, som du omtaler, hedder vel "Paracorixa concinna" ? - Ihvertfald det eneste navn jeg kunne finde frem til.

Men pyt - I har begge hjulpet med HVILKE dyr, det nu var. SUPER!

Jeg indberetter dem alle som: Corixidae ubest.

Tusind tak for hjælpen, og tak Peter for den ekstra info.

Mvh Karen

Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(576)
#9 Svar postet d. 09-09-19 kl. 06:52. Emne: Hvilke skønne dyr med store brune øjne ?
Jo du har selvfølgelig ret i navnefejlen. Men jeg er en gammel mand, som har arbejdet med smådyr fra ferskvand siden 1970. Og der er siden da sket skift i slægtsnavnene. Så P. concinna har både heddet Sigara concinna og Callicorixa concinna.Jeg skulle naturligvis have tjekket inden jeg klogede mig. Og måske skal jeg også bare lære at sige "pyt"?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator