Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Danmarks natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren Nygaard
Slåning af overdrev (Læst 165 gange) Postet d. 08-09-19 kl. 09:41
Hvornår er det bedste tidspunkt for slåning af overdrev, for at gøre det bedste for insekter og blomstrende planter.

På naturstyrelsens hjemmeside står slåning ca. 1 August, men jeg syntes det er for tidelig, da kællingetand, lucerne, blåhat, knopurt osv. ikke har smidt frø og det er jo dem jeg gerne vil ha´ mange flere af.

Nogen foreslår at slå det om vinteren, senest i Marts da der er mindst aktivitet af insekter osv.

P.S. Det er bare et lille overdrev i haven og afklippet bliver fjernet.

Mvh.

Søren

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#1 Kommentar postet d. 08-09-19 kl. 10:08. Emne: Slåning af overdrev
Hej Søren

Jeg følger lige med her. For der er mange meninger om dette.

Ved slåning - mener du så fjernelse af det afslåede materiale ? Altså slæt?

Af hensyn til insekter vil jeg mene, at det nok er i foråret og så sent - september - oktober.

Af hensyn til udnyttelse af høet - så er det bedst først i juni - der er mest næring i det her. Også floraen har en fordel ved at få slået græsset af her.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Søren Nygaard
#2 Kommentar postet d. 08-09-19 kl. 16:25. Emne: Slåning af overdrev
Hej Bent.

Det er slæt jeg mener.

Hvis man slår det både i juni og september for at holde græsset nede, kommer blåhat, knopurt, lucerne osv. så til at smide frø, der skulle jo gerne komme mange flere blomster i græsset?

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(17)
#3 Svar postet d. 14-09-19 kl. 15:55. Emne: Slåning af overdrev
Hej Søren

Her er nogle anvisninger og råd til anlæg af en blomstereng i en have (primær kilde : Royal Society for Procetction of Butterflies: RSPB)

Jorden i en typisk have er meget mere næringsrig end overdrevsjord. Havejord vil indeholde en frøbank af planter, der hurtigt vil udkonkurrere udsåede blomstereng/overdrevsarter, som er tilpasset mere næringsfattige forhold. Man kan forsøge at overkomme dette problem ved at tildække parcellen med plastic i et års tid inden anlæg af vildblomsterhaven eller ved herbicidbehandling.

Den bedste metode angives at være bortgravning af mindst 15 cm overjord og efterfølgende pålægning af grus. Dette anlægsarbejde fordrer omkring 1,5 kubikmeter grus per 10 kvadratmeter ”overdrev”. Man kan evt. nedgrave en barriere af kraftigt plastic eller sten lands kanten for at bremse indvandring af f.eks. nælde eller skvalderkål.

• Frø udsås altid om efteråret (”år 0”). Små frø blandes med fint sand for at lette udsåning.

• Der slås sidst i juni i det første anlægsår år (”år 1”)

• De følgende år: Tæt slåning af vegetationen i slutningen af marts. Anden slåning i midt/slutningen af juli. Det foreslås at man varierer høslettet således at den fordeles over månederne juli, august og september. Altså i baner eller mosaik. Man kan også vælge at lade enkelte pletter stå (uslået) indtil marrtsslåningen det følgende år.

• Man slår i en tør periode og lader høet ligge 1-2 uger på arealet til tørring – inden det fjernes. Her vil frø tvangsmodne og falde til jorden. Da du skriver at det drejer sig om et lille areal kunne du alternativt tørre høet i en garage eller udhus for at undgå at det rådner under en længere regnvejsperiode. Opsaml frøene på et plasticunderlag og udså efterfølgende.

• Der vil være et forventet behov for pletlugning i løbet af en sæson. (f.eks. nælde, tidsler, græs). Dette behov vil være omfattende hvis blomsterbedet er anlagt direkte på havejord.

• Det er vigtigt at din frøblanding indeholder halvsnyltende planter såsom Kohvede og Skjaller. Disse arter kan reducere græsvæksten med op til 50%.

• Foruden konkurrencen med næringselskende haveplantearter vil dine vilde blomsterplanter også konkurrere indbyrdes. Du kan derfor forvente at dit vilde blomsterbed over tid bliver mindre og mindre artsrigt. Dette kan man kompensere for ved at genså blomsterengsfrø på en del af/hele bedet.

Held og lykke med projektet. Du må gerne lægge fotos og erfaringer op til gavn for andre.

Mvh. Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Søren Nygaard
#4 Kommentar postet d. 14-09-19 kl. 16:36. Emne: Slåning af overdrev
Tak for det fine svar.

Hele min grund ligger på en skråning, og huset + terrasse og carport er bygget på en pude af fyldsand.

Det betyder at der på tre sider af huse og terrasse er skrænter der har været overdrev siden 1995 hvor vi købte huset. Den tideligere ejer gav skrænterne Roundup så der var ingenting i starten.

De første år var der mange blomster og de blev slået én gang om året, sidst i august.

Efterhånden kom der mere og mere græs især hundegræs og senegræs, derfor gik jeg over til at slå græsset i juni og august for at de sidste 7 Blåhat ikke skulle blive kvalt.

For 5 år siden skrællede jeg ca. 5-7 cm græstørv af den ene skråning udenom Kodriver og Blåhat, og samtidig begyndte jeg at tage frø af især Blåhat, Kodriver, Kællingetand og så så dem i bakker i drivhuset hvorefter de senere kunne plantes ud på skrænterne.

At skrælle tørven af var ikke besværet værd, græsset blev hurtig ligeså kraftigt som det tideligere havde været, derfor såede jeg for 3 år siden de første Stor Skjaller ud på skrænterne, og der har i år været 35-40 planter der har smidt frø, så dem håber jeg kan reducere græsset med tiden.

Hvornår jeg lige vil slå dem fremover, har jeg ikke helt lagt mig fast på, dog er halvdelen blevet slået idag.

Mvh.

Søren

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator