Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jane Bøgelund
grøn kokasseflue?? (Læst 158 gange) Postet d. 08-09-19 kl. 19:01
Set på bregne i Børglumklosterskov i dag

grøn kokasseflue?? (Set på bregne i Børglumklosterskov i dag :-))
Jane Bøgelund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (796 x 600)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen

Svaraktivitet:

(2620)
#1 Svar postet d. 26-01-20 kl. 20:10. Emne: grøn kokasseflue??
Nej, kokassefluerne (vi har to arter af Neomyia) kan bl.a. skelnes på, at de har et rundet knæk i den vingeåre, som jeg har sat rød pil ved (jeg er endnu ikke så skarp på navngivninngen af vingeårer). Din flue hører til guldfluerne, Lucilia, og har et skarpt knæk på dét sted.

grøn kokasseflue?? (Nej, kokassefluerne (vi har to arter af Neomyia) kan bl.a. skelnes på, at de har et rundet knæk i de)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3558)
#2 Svar postet d. 27-01-20 kl. 12:01. Emne: grøn kokasseflue??
Hej Jane og Karsten

Det er to forskellige fluer, på billede 1 en hun, på billede2 en han. Hannen er en Lucilia silvarum. Hunnen på billede 1 kan ikke bestemmes, da lyset dækker over brystets børster, som det er meget vigtigt at kunne se.

Venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#3 Kommentar postet d. 27-01-20 kl. 16:28. Emne: grøn kokasseflue??
Tak Bent og Karsten for svar. Vh Jane

Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#4 Kommentar postet d. 27-01-20 kl. 16:28. Emne: grøn kokasseflue??
Tak Bent og Karsten for svar. Vh Jane

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#5 Kommentar postet d. 27-01-20 kl. 16:59. Emne: grøn kokasseflue??
Hillemænd, det var held i uheld for mig, for jeg hentede blot én frem, jeg regnede med var en Neomyioa cornicina for at vise forskellen i vingeårens knæk, og så var det en fejlbestemmelse, jeg havde gjort - fra en dag, hvor jeg traf masser af kokassefluer på tre himmerlandske lokaliteter. I stedet var det så min første Lucilia silvarum! Vedhæftet en rigtig kokasseflue med et rigtigt rundet knæk!

grøn kokasseflue?? (Hillemænd, det var held i uheld for mig, for jeg hentede blot én frem, jeg regnede med var en Neomyi)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (821 x 631)
Besvar | Kommentér

Jane Bøgelund
#6 Kommentar postet d. 27-01-20 kl. 17:26. Emne: grøn kokasseflue??
superfedt billede, hvor man kan se forskellen og tillykke med din 1.Lucilia silvarum. Blev vi enige om at min hun også var sådan en?

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#7 Kommentar postet d. 27-01-20 kl. 17:36. Emne: grøn kokasseflue??
Nej, man kan ikke se børsterne tilstrækkeligt tydeligt til at bestemme din, så Lucilia sp., hun.

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen
#8 Kommentar postet d. 27-01-20 kl. 19:44. Emne: grøn kokasseflue??
Hej

Janes hun er en Neomyia sp. Vi har to arter, men jeg tør ikke sætte artsnavn på.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#9 Kommentar postet d. 27-01-20 kl. 20:07. Emne: grøn kokasseflue??
Det ser ud til, at jeg skal øve mig et par år endnu, inden jeg bestemmer kokassefluer, Jane (og sikkert også guldfluer)... Du kan læse en lille historie om den sjældneste af vores to arter af Neomyia her: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator