Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Thomsen
Platycheirus peltatus? hun (Læst 63 gange) Postet d. 10-09-19 kl. 18:43
Jeg kan ikke få den til andet end Stor Bredfodsflue ud fra nøglen. Synes blot, pletten på 3. bagkropsled ser meget bred ud ved kanten, så jeg er i vildrede. Er der noget, jeg overser? Uldum Kær 20. august.

Platycheirus peltatus? hun (Jeg kan ikke få den til andet end Stor Bredfodsflue ud fra nøglen. Synes blot, pletten på 3. bagkrop)
Karsten Thomsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#1 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 18:47. Emne: Platycheirus peltatus? hun
Den har ikke det fremskudte ansigt, som peltatus har. Og den har tilsyneladende ikke mørktoning på det yderste af vingerne, som rosarum...

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#2 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 18:53. Emne: Platycheirus peltatus? hun
Arhhh - forlårene, som må være mere gule, end jeg umiddelbart vurderede. Så har jeg en angustatus!

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3252)
#3 Svar postet d. 10-09-19 kl. 20:10. Emne: Platycheirus peltatus? hun
Hej Karsten

Ja, du har en P. angustatus, hvis 5. bagkropsled er helt sort og 4. led er sort på bagerste halvdel. Jeg tror, det er sådan. Men hvis du har flere billeder - hvilket man jo altid bør have - ville det være rart med en bekræftelse. Men den er god nok til indberetning. Efter min nøgle blot med kendetegnene hun, gule pletter,3 par af dem og følehorn helt sorte.

Har du set, at Bredfodsfluer vers. 2 nu er lagt ind i basen ?

Venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#4 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 22:13. Emne: Platycheirus peltatus? hun
Tak, Bent. Ja, jeg så der var kommet ny nøgle for Bredfodsfluer hanner og for træsvirrefluer, Xylotini. Men jeg overså i første omgang, at der også var en version 2 for hunner. Herligt! Et fantastisk arbejde, du gør for os lidet befarne.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator