Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rasmus Nielsen
Bredfodsflue? (Læst 88 gange) Postet d. 10-09-19 kl. 20:29
Hej

Tænker at det er en Bredfodsflue, men ved ikke hvilken. Hvis jeg skulle komme med et gæt, vil det være Skjold-Bredfodsflue.

Har desværre ikke noget litteratur omkring Svirrefluer, så er lidt på dybt vand.

Esbjerg - 24/08-19

Bredfodsflue? (Hej

Tænker at det er en Bredfodsflue, men ved ikke hvilken. Hvis jeg skulle komme med et gæt, vil)
Rasmus Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 592)
Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen

Svaraktivitet:

(3250)
#1 Svar postet d. 10-09-19 kl. 21:03. Emne: Bredfodsflue?
Hej Rasmus

Det er den store Platycheirus peltatus. En hun.

Du skriver, at du ikke har nogen litteratur. Jeg kan da anbefale, at du prøver min nøgle til Hun-Bredfodsfluer, som du finder under "Artikler", "Bestemmelsesnøgler". Med den har jeg bestemt din flue, der er en hun med 4 par gule pletter på bagkroppen og følehorn, der er sorte med lidt orangegult på undersiden af det 3. led. Nøglen er meget let at arbejde med. Den kræver ingen større forudsætninger. Der er mange andre nøgler end denne.

Venlig hilsen

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#2 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 22:38. Emne: Bredfodsflue?
Er du sikker på antennernes farve, Bent? For bagkroppletterne ligner ikke peltatus, men snarere clypeatus?

Besvar | Kommentér

Bent Haagen Petersen
#3 Kommentar postet d. 11-09-19 kl. 09:07. Emne: Bredfodsflue?
Hej Karsten

Der kan nok sættes spørgsmålstegn ved følehornene, og så kommer P. clypeatus ind i billedet, som du skriver. Men det er i selskab med P. occultus og P.europaeus. De tre arter kan være svære at adskille. Blandt andet skal man se på bestøvning bag punktøjnene. Jeg synes ikke, at billedet er godt nok til at afgøre. Måske har Rasmus flere billeder.

Venlig hilsen

Bent

Besvar | Kommentér

Rasmus Nielsen
#4 Kommentar postet d. 11-09-19 kl. 16:14. Emne: Bredfodsflue?
Mange tak for svarene. Jeg vidste faktisk slet ikke, at man kunne finde bestemmelsesnøgler her på siden. Tusinde tak!

Fik desværre ikke taget flere billeder, da den fløj væk. Så den må gå i glemmebogen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator