Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Smælderlignende, langbenet og smal (Læst 114 gange) Postet d. 10-09-19 kl. 22:27
Kom til lys den 2. august, en have midt på Stevns.

Jeg har kigget forgæves (herinde) blandt smælderne og Eucnemidae og alle de billefamilier, jeg ikke anede, hvad var.

Men den kan måske bestemmes til slægt eller art uden videre?

Smælderlignende, langbenet og smal (Kom til lys den 2. august, en have midt på Stevns.
Jeg har kigget forgæves (herinde) blandt smælder)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#1 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 22:28. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
..

Smælderlignende, langbenet og smal (..)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 372)
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#2 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 22:28. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
..

Smælderlignende, langbenet og smal (..)
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#3 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 22:30. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
sidste..

Smælderlignende, langbenet og smal (sidste..)
Klik på billedet for original størrelse (755 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#4 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 22:40. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
Uden dog at være helt sikker ligner den Serropalpus barbatus - en svampespringer. Hvis ikke det er den, er det noget tæt på.

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#5 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 22:53. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
Tak Lars! Det har du da helt ret i! Jeg skøjtede forbi familien pga. andre repræsentanters helt anderledes antenner, men den er der jo - med de lange skinneben og første bagfodsled og kun 4 bagfodsled osv.

Men jeg afventer selvfølgelig registrering indtil en bekræftelse indløber.

Vh Peter

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1655)
#6 Svar postet d. 10-09-19 kl. 22:57. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
Jep, det er Serropalpus barbatus .

Mvh. Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#7 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 23:01. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
Flot fund!

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#8 Kommentar postet d. 10-09-19 kl. 23:07. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
Det går hurtigt her til aften!

Tak for svaret Mathias (og tak for sidst; jeg har fået registreret det meste af fangsten).

Ja, der er ikke mange registreringer Stig, og den er vist indslæbt og forhåbentlig ikke alt for fauna-forurenende? Haven har masser af dødt ved - ikke mindst gran.

Den får en prik mere.

Besvar | Kommentér

Mathias Holm
#9 Kommentar postet d. 11-09-19 kl. 12:15. Emne: Smælderlignende, langbenet og smal
Selv tak, Peter . Det blev da også en fin artsliste fra din side .

Jeg ved ikke så meget om arten, men der står en del i rødlisten, hvis du ikke allerede har set det: - se linket HER=

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator