Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fisk -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Emil Munck
Hvilken rokkeart? Og kan hummer leve i ferskvand? (Læst 228 gange) Postet d. 11-09-19 kl. 22:02
Vi har fået denne basse af en rokke ind i butikken i dag, men der har været lidt uenighed om hvilken slags det er. Jeg siger helt sikkert sømrokke med de tydelige og talrige pigge ned langs ryggen og halen. Hvad siger I?

Har desuden haft en diskussion med en der påstår han har haft en blå hummer gående i et ferskvandsakvarie i 3 år, hvor til jeg siger det må da have været en form for krebs, fx marmorkrebs, men han nægter hårdnakket, men jeg har ikke kunnet finde nogle tekster om hummer, der nævner noget om at kunne overleve i ferskvand. Er der et klogt hovede herinde der kan hjælpe?

Mvh Jens Emil

Hvilken rokkeart? Og kan hummer leve i ferskvand? (Vi har fået denne basse af en rokke ind i butikken i dag, men der har været lidt uenighed om hvilken)
Jens Emil Munck har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 378)
Besvar | Kommentér

Torben Jensen
#1 Svar postet d. 11-09-19 kl. 22:11. Emne: Hvilken rokkeart? Og kan hummer leve i ferskvand?
jeg kan huske jeg har læst Knud Larsen har beskrevet levende både røde og blå flodkrebs i "småvands fiskeri og krebseavl" kunne det være forklaringen på the hummer ?

Besvar | Kommentér

Lars Thomas

Svaraktivitet:

(18)
#2 Svar postet d. 11-09-19 kl. 22:49. Emne: Hvilken rokkeart? Og kan hummer leve i ferskvand?
Den amerikanske Procambarus alleni er strengt taget en krebs, men den er ret kraftigt bygget, og minder mere om en hummer. Og den kaldes ofte blue freshwater lobster. Den er et ret almindeligt akvariedyr. I naturen varierer den meget i farven, men den form der findes i handelen til akvarier er specifikt avlet for sin blå farve. Mon ikke det er sådan en din ven har.

Besvar | Kommentér

Jens Emil Munck
#3 Kommentar postet d. 12-09-19 kl. 00:27. Emne: Hvilken rokkeart? Og kan hummer leve i ferskvand?
Torben Jensen: Det var også min tanke, men han påstod stadig at det altså var en hummer han havde. Men er det i DK Knud Larsen har beskrevet blå flodkrebs?

Lars Thomas: Jeg tænker næsten at det må have været sådan en har haft, men dyrehandlen gør det selvfølgelig heller ikke nemt hvis de sælger dem som blå hummere.

Jeg blev i tvivl da han så også sagde at nogle fiskere havde fanget en blå hummer fuldstændig magen til hans, men han havde bare sin i ferskvand og den kunne sagtens leve i begge dele. Men en blå hummer er jo bare en sort hummer med genfejl, så det tænkte jeg var umuligt. Tænker den måske nok ville kunne klare at par dage i ferskvand, men 3 år? Der satte jeg grænsen

Men jeg går med din Procambarus alein, tænker det næsten ikke kan være andet tak for svarene! Jeg lader det lige stå indtil der også er styr på rokken

Besvar | Kommentér

Torben Jensen
#4 Svar postet d. 12-09-19 kl. 08:23. Emne: Hvilken rokkeart? Og kan hummer leve i ferskvand?
angående Knud Larsen er jeg ikke sikker på om det var danske eksempler han nævnte , men jeg prøver at finde det frem , jeg har bogen

Besvar | Kommentér

Torben Jensen
#5 Svar postet d. 12-09-19 kl. 08:48. Emne: Hvilken rokkeart? Og kan hummer leve i ferskvand?
jeg fandt bogen frem , men der står ikke hvorvidt de beskrevne krebs er fra dk , men det virker til ikke at være helt sjældent Knud Larsen skriver endvidere at manglen på rødt farvestof afhjælpes ved næste skalskifte , medens blå mangel fortsætter og endda kan nedarves . farvefejlene kan både være partielle og heldækkende

Besvar | Kommentér

Kresten Hansen
#6 Kommentar postet d. 12-09-19 kl. 20:07. Emne: Hvilken rokkeart? Og kan hummer leve i ferskvand?
Lige en kommentar til #3. Jeg har i lidt over 4 år haft en blå hummerklo liggende. D.v.s. i dag er den blå farve væk, og den er helt afbleget. Forklaringen fra Nordsø Oceanariet på den blå farve var at: "Farven er afhængig af hvad hummeren har spist. Føden ændrer hvordan hummeren optager jern, og det er det der giver farven. Lidt som at flamingoer kun er lyserøde når de spiser krill nok." Altså ingen genfejl.

I mine unge år i Nordsøen skulle skipper have sølvbryllup med mange gæster, der skulle have hummer. Så vi samlede på hummer til ham. De kunne godt gå levende nede i lasten i op til 10 dage med en sæk over sig, til vi kom i land igen, når bare den blev holdt våd.

Mvh Kresten

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator