Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Noget Champignon måske ? (Læst 710 gange) Postet d. 17-09-19 kl. 15:33
Grevindeskov (Faxe) 17.09.19. På lys plads under stort grantræ, der er kommet til at stå helt alene og frit, efter at andre træer i området er blevt fældet.

Første billede viser er stort eksemplar, der er beskadiget. Må have målt omkring 15 cm i bredden.

Noget Champignon måske ? (Grevindeskov (Faxe) 17.09.19. På lys plads under stort grantræ, der er kommet til at stå helt alene )
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (703 x 600)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 17-09-19 kl. 15:34. Emne: Noget Champignon måske ?
Billede to viser et par mindre svampe, der var vokset sammen.

Noget Champignon måske ? (Billede to viser et par mindre svampe, der var vokset sammen.)
Klik på billedet for original størrelse (786 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 17-09-19 kl. 15:35. Emne: Noget Champignon måske ?
Billede tre viser de to sammenvokse svampe set fra neden. Med kort, tyk stok, ring, og mørke lameller

Noget Champignon måske ? (Billede tre viser de to sammenvokse svampe set fra neden. Med kort, tyk stok, ring, og mørke lamelle)
Klik på billedet for original størrelse (774 x 600)
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#3 Svar postet d. 17-09-19 kl. 17:21. Emne: Noget Champignon måske ?
Ser ud som Stor blod-champignon. Du har vel ikke prøvet at skære i den? Den skal rødme markant.

mvh Niels.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 17-09-19 kl. 23:15. Emne: Noget Champignon måske ?
Tak, Niels, men nej, jeg skar ikke i den. Det er svært at vide, hvilke særlige kendetegn, man skal være særligt opmærksom på, når man står derude og ikke ved, hvad det kan være. Og desværre tog jeg den heller ikke med hjem

Men tror du ikke, at jeg alligevel kan gå ud fra, at det er Stor BlodChampignon ?

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#5 Svar postet d. 17-09-19 kl. 23:26. Emne: Noget Champignon måske ?
Du kan vist godt gå ud fra, at det er Stor blod-champignon. Det blodige på lamellerne yderst til venstre er overbevisende. Det er længe siden jeg sidst har set den (Mølholm skoven, Vejle), men jeg hjemtog et par eksemplarer. Det er den mest lækre champignon jeg nogensinde har smagt. Da den ikke er særligt almindelig, bør man dog lade et par stykker stå og sprede sporer.

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 18-09-19 kl. 08:29. Emne: Noget Champignon måske ?
Tak igen

Jeg samler aldrig svampe til spisning, og tager kun sjældent nogen med hjem. Normalt kun hvis der er flere, eller hvis det er noget, jeg synes, virker soecielt.

Gerner

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator