Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Andersen
Mindre hveps med halvsjove antenner, familie? (Læst 122 gange) Postet d. 20-09-19 kl. 11:27
Kom til lys den 31. juli, en have midt på Stevns.

Jeg ved ikke, hvor jeg skal lede, så jeg har ikke kigget billeder. Målet er uden antenner og til vingespids (der på billede 2 ser ud til at passe nogenlunde med bagkropsspids). Kun disse to billeder; kan familien bestemmes?

Mindre hveps med halvsjove antenner, familie? (Kom til lys den 31. juli, en have midt på Stevns.
Jeg ved ikke, hvor jeg skal lede, så jeg har ikke)
Peter Andersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 586)
Besvar | Kommentér

Jonas Lutz

Svaraktivitet:

(1578)
#1 Svar postet d. 20-09-19 kl. 15:27. Emne: Mindre hveps med halvsjove antenner, familie?
Ja, familien hedder proctotrupoidea

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#2 Kommentar postet d. 20-09-19 kl. 18:49. Emne: Mindre hveps med halvsjove antenner, familie?
Tak Jonas! Det kunne se ud til at være en spændende lille familie. Der er ikke registreret meget herinde (og næsten ikke af andre end dig ), så det ville måske være interessant at tage belæg af den næste, der viser sig? Eller er det trods de få familiemedlemmer usandsynligt at få artsbestemt en sådan?

Vh Peter

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz
#3 Kommentar postet d. 20-09-19 kl. 19:08. Emne: Mindre hveps med halvsjove antenner, familie?
Hmm, med belæg kan vi fremlægge nærbilleder for eksperterne... men regelen er nærmest altid sp, medmindre en ekspert vil modtage og bestemme dem. Jeg kender bare ikke nogen der er villig til det endnu

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#4 Kommentar postet d. 20-09-19 kl. 19:27. Emne: Mindre hveps med halvsjove antenner, familie?
Ok, det er op ad bakke - også i denne familie

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz
#5 Kommentar postet d. 20-09-19 kl. 19:47. Emne: Mindre hveps med halvsjove antenner, familie?
Hehe ja

Det er åbenbart seriøst når de siger at snyltehvepsene er den største artsgruppe der findes

Besvar | Kommentér

Peter Andersen
#6 Kommentar postet d. 20-09-19 kl. 19:55. Emne: Mindre hveps med halvsjove antenner, familie?
Ja, selv efter hundredvis af fotos, tænker jeg ofte “den ser ny og spændende ud” - og det er den sgu nok også

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator