Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ella Margrethe Bang Harders
Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia? (Læst 180 gange) Postet d. 26-09-19 kl. 07:17
Nogen der kan forklare mig, hvad forskellen er på Æble-Knoldskive og Gul Monilia?

Fundet på Pederstrup æble i min have 07.08.19.

Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia? (Nogen der kan forklare mig, hvad forskellen er på Æble-Knoldskive og Gul Monilia?

Fundet på Peder)
Ella Margrethe Bang Harders har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 26-09-19 kl. 10:33. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
Det er det samme.

Ole

Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 10:40. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
Tak for svaret Ole - men hvorfor står den så som 2 forskellige arter i forum?

Besvar | Kommentér

#3 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 10:45. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
Jeg kan se at den på Atlas hedder Æble-Knoldskive.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 11:24. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
Det påstås, at forskellen kun ligger i stadiet (- se linket HER). Monilia skulle således være det ukønnede stadie og Monilinia det kønnede stadie. Da det kønnede stadie først blev beskrevet, var det under navnet Sclerotinia fructigena. Det kørte derfor sideløbende med navnet for det ukønnede stadie (Monilia). Konidie-stadiet (udfra de kønnede ascosporer) blev undersøgt grundigt af Edwin E. Honey med publiceringer i både 1928 og 1936, og han oprettede slægten Monilinia. Det er nok de undersøgelser, der har givet ophav til den fortsatte separate navngivning af de to stadier, da man stadig fastholdt slægten Monilia for det ukønnede stadie. Men da der udkom en revision af Sclerotinia af L.M. Kohn i 1979, tror jeg, at man derefter tillagde alle stadier navnet Monilinia. Det er tilsyneladende det, der er det gældende for arten uanset stadie.

Så enten burde der formentligt ikke være nogle obser af Monilia fructigena på F&N (billederne, der er knyttet til obserne, viser i hvert fald alle det ukønnede stadie), eller også burde Monilia f. slettes og alle obser lægges over i Monilinia fructigena.

Knoldskive-stadiet er i øvrigt meget sjældent set (f.eks. her - se linket HER, hvor det dog muligvis viste sig at være en anden art, men udseende-mæssigt ret identitisk).

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 11:27. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
"... formentligt ikke være nogle obser af Monilinia fructigena på F&N ..." skulle der have stået.

Besvar | Kommentér

#6 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 12:39. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
Mange tak for forklaringen Stig.

Så skulle min godkendte af Æble-knoldskive på Atlas være forkert, sådan som jeg forståer det.

Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#7 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 14:42. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
Din Æble-Knoldskive på Atlas er god som Monilinia fructigena. Monilia fructigena findes kun som synonym på Atlas. Men på F&N burde dine observationer under Monilia (27.07.14, 22.08.18, 07.08.19 m.fl.) lægges ind under Monilinia.

Det er stadig bredt accepteret, at teleo- og anamorfer af samme art har forskelligt artsnavn, men så vidt jeg kan forstå, skelnes der ikke mere mellem morferne på arten Monilinia fructigena. Monilia fructigena burde derfor egentlig slettes på F&N og alle obser lægges ind under Monilinia.

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#8 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 14:45. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
.. om den så skal hedde Æble-Knoldskive eller Gul Monilia, tjahh. Det kan være nogen har en mening om det.

Besvar | Kommentér

#9 Kommentar postet d. 26-09-19 kl. 18:53. Emne: Forskellen mellem Æble-Knoldskive og Gul Monilia?
Endnu en gang tak for dit svar Stig.

Jeg retter mine indberetninger under Gul Monilia til Æble-Knoldskive, så stemmer det også overens med det, den er blevet bestemt til på Atlas.

mvh Ella Margrethe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator