Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif B Nielsen
Vårflue - Halesus ? (Læst 142 gange) Postet d. 01-10-19 kl. 20:26
Vårfluer har ofte siddet rastende udenfor på det sidste (muligvis lokket af udendørs lys ?) og i dag prøvede jeg at tage foto.

Jeg er kommet så langt at det kunne ligne en Halesus, men er det Halesus radiatus eller Halesus digitatus

Vårflue - Halesus ? (Vårfluer har ofte siddet rastende udenfor på det sidste (muligvis lokket af udendørs lys ?) og i dag)
Leif B Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#1 Kommentar postet d. 01-10-19 kl. 20:27. Emne: Vårflue - Halesus ?
Lidt beskåret og så drejet

Vårflue - Halesus ? (Lidt beskåret og så drejet)
Klik på billedet for original størrelse (731 x 600)
Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(601)
#2 Svar postet d. 03-10-19 kl. 06:35. Emne: Vårflue - Halesus ?
Du er på rette spor Det er Halesus, som netop flyver nu, ofte ret langt omkring, og tiltrækkes af lys. Larven lever i vandløb. Men arten? Vi har 3 arter, og dit dyr er enten H. radiatus eller H. tessellatus (digitatus er lysere med gule antenner). Hvis du bor uden for Jylland er dyret radiatus, fordi de to andre endnu ikke er fundet på Fyn og Sjælland (og ret sikkert ikke findes der). Ellers kunne du tage et foto af dyret nedefra (fx ved at anbringe dyret i en klar boks eller plastpose), så jeg kan se kønsorganerne (eneste helt sikre til artsbestemmelsen). Inden for deres danske geografiske udbredelse er alle 3 arter ret til meget almindelige, især H. radiatus.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#3 Kommentar postet d. 03-10-19 kl. 10:28. Emne: Vårflue - Halesus ?
Tak for svar og info !

Et lignende eksemplar sad udenfor igen og det har jeg forsøgt at få foto af nedefra

Vårflue - Halesus ? (Tak for svar og info ! 
Et lignende eksemplar sad udenfor igen og det har jeg forsøgt at få foto af)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#4 Kommentar postet d. 15-10-19 kl. 12:41. Emne: Vårflue - Halesus ?
Peter, kunne jeg få dig til at kigge på halen af denne Halesus, så den kan komme helt i mål

Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(601)
#5 Svar postet d. 15-10-19 kl. 12:55. Emne: Vårflue - Halesus ?
Godt gået - men selvom jeg kender de tre arters genitalier ret godt, blev jeg alligevel lidt i tvivl pga. af det lidt uskarpe foto. Men nu er jeg sikker: radiatus - hun

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#6 Kommentar postet d. 15-10-19 kl. 18:19. Emne: Vårflue - Halesus ?
Tak, nu er den pindet

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator