Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Martin
Spinderlarve ? (Læst 186 gange) Postet d. 05-10-19 kl. 22:36
Fundet ædende Kaprifolie-blade i Hornbæk Plantage. Længde 2-3 cm.

De små hvide pletter kan være parasit-æg.

Vh. Ole

Vh. Ole

Spinderlarve ? (Fundet ædende Kaprifolie-blade i Hornbæk Plantage. Længde 2-3 cm.
De små hvide pletter kan være par)
Foto: Ole Martin. Hornbæk Plantage 05-10-2019
Klik på billedet for original størrelse (800 x 586)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8366)
#1 Svar postet d. 06-10-19 kl. 05:26. Emne: Spinderlarve ?
Denne her er sværere - Evt sort form af Kanelbjørn - eller Almindelig tigerspinder, ganske noget sent, men de varierer vist mere i larvetid end først antaget. De rytmiske hvide pletter i siden er spirakler - og det tyder lidt på Alm. tiger, men er langt fra sikker.

hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#2 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 10:43. Emne: Spinderlarve ?
Hej Kjeld.

Den var heller ikke så let at fotografere i felten, da lyset ikke nåede helt ind til "skindet". Men ved hjælp af kunstigt lys fremkommer nu en lys stribe set fra oven. Måske kan denne hjælpe på bestemmelsen. Og du har helt ret i, at de hvide pletter er spirakler, men de ses til gengæld ikke i kunstigt lys.

Vh. Ole

Spinderlarve ? (Hej Kjeld.

Den var heller ikke så let at fotografere i felten, da lyset ikke nåede helt ind til ")
Klik på billedet for original størrelse (703 x 600)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8366)
#3 Svar postet d. 06-10-19 kl. 20:03. Emne: Spinderlarve ?
Det er faktisk mig, der har vrøvlet lidt mht. Almindelig tiger. Jeg mente faktisk Hvid tigerspinder - Spilosoma urticae, sorry - og jeg tror faktisk, det er den.

Til næste gang, du møder en af arterne:

Se om du kan få den op at sidde på et strå (jeg ved, hvor svært det er - måtte selv mosle med én, den anden dag - i et kvarter. Den ville IKKE rulle sig ud, uanset hvad. Til sidst opgav jeg pga tid).

Men hvis det lykkes, er der en anelse hjælp at hente mht fødderne farve - mellem et par stykker af dem. Skidt med om billedet bliver godt, bare man kan se farven på især prolegs

Venlig hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Ole Martin
#4 Kommentar postet d. 07-10-19 kl. 21:19. Emne: Spinderlarve ?
Samme larve som viser fødder.

Vh. Ole

Spinderlarve ? (Samme larve som viser fødder.

Vh. Ole)
Klik på billedet for original størrelse (765 x 600)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8366)
#5 Svar postet d. 08-10-19 kl. 00:47. Emne: Spinderlarve ?
Jeg tror godt, jeg tør kalde den Hvid tiger ... S. urticae.

Det er faktisk en lidt ny ide, Jeroen Voogd har lanceret: At Kanelbjørn ikke har rødlige fødder. Om det helt passer, skal jeg til at have checket mere op, men det ser i hvert fald ud til, at Spilosoma har det på alle fotos (hvor man kan se det)

Dertil kommer hårpragtens "beskaffenhed" og den tydelighed, man ser ryglinien med - så jeg tror, vi er i Hvid tigerspinder

Hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator