Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Padder og krybdyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karen Thomsen
Hugormens værk ? (Læst 248 gange) Postet d. 06-10-19 kl. 02:50
Ved Draget 5/10-19.

Var lige gået et par skridt væk fra grusvejen (pga nogle Brombærspindere) ... og opdagede så dette - lidt mærkelige syn.

Umiddelbart kunne det jo godt ligne "et musehul" ....

- men IKKE da der i forlængelse af hullet fandtes "en bane" af frisk-strøget sand/jord på ca. 8-10 cm x 1 meter.

Har derfor været inde og se efter, hvordan Hugormene "går i vinterhi" - og kunne flere steder se at de bruger f.eks musehuller mv.

Tænkte derfor, OM dette evt. kan være spor fra Hugorme (?)

Prøver lige at lægge lidt forskellige fotos op - sådan set fra lidt forskellige vinkler

Mvh Karen

Foto 1 - Her hullet med nystrøget sand/jord - Papir er 9 cm

Hugormens værk ? (Ved Draget 5/10-19.

Var lige gået et par skridt væk fra grusvejen (pga nogle Brombærspindere) ...)
Foto: Karen Thomsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#1 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 02:52. Emne: Hugormens værk ?
.. og her "banen" - hvor hullet er ved det røde ?

Hugormens værk ? (.. og her "banen" - hvor hullet er ved det røde ?)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#2 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 02:53. Emne: Hugormens værk ?
.. og igen - bare set fra siden

Hugormens værk ? (.. og igen - bare set fra siden)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#3 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 02:57. Emne: Hugormens værk ?
.. lidt tættere på - og umiddelbart INGEN fodspor - det så bare hel nystrøget og glat ud

Hugormens værk ? (.. lidt tættere på - og umiddelbart INGEN fodspor - det så bare hel nystrøget og glat ud :-))
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#4 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 03:06. Emne: Hugormens værk ?
.. og slutlig - her modsatte ende af "musehullet" - altså lige godt 1 meter henne.

Det hele så i øvrigt "hel frisk ud" vel noget inde for samme dag tror jeg.

Såh .... hvis IKKE, det f.eks. er Hugormen - hvem kan så være mester for dette fænomen ?

På forhånd tak - hvis nogen kan hjælpe.

Hugormens værk ? (.. og slutlig - her modsatte ende af "musehullet" - altså lige godt 1 meter henne.

Det hele så i )
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(703)
#5 Svar postet d. 06-10-19 kl. 07:32. Emne: Hugormens værk ?
Hej Karen.

Nu er der flere steder i Danmark, der kaldes Draget, men har jeg ret i, at det er Draget i Thy ved Nissum Bredning og Limfjorden?

Jeg tror, ikke denne ca. 1 meter lange gang lige under jordskorpen stammer fra en hugorm, som ikke er en særligt dygtig graver, men den benytter f.eks. musegange og andre eksisterende huller og gange, som den kan bearbejde lidt. En hugorm (eller snog for den sags skyld) benytter normalt ikke sådanne overfladiske gange. Hvis jorden er løs og frisk, ville også slanger afsætte spor pga. deres masse og bevægelser.

Hvis stedet ligger lige ud til Nissum Bredning, kan der måske være risiko for oversvømmelse om vinteren? Det må ikke ske for hugormens overvintringspladser.

Markmus er kendt for at lave lange veksler og gange i det øverste løse jordlag. At der ikke har været fodspor, kan vel skyldes, at de ikke har været benyttet i nogle dage eller uger?

Musehullet på dit første billede kan jeg ikke forklare med markmus, men kan det tænkes at være lavet af en anden gnaver?

Venligst

Henrik Bringsøe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#6 Kommentar postet d. 07-10-19 kl. 00:32. Emne: Hugormens værk ?
Hej Henrik.

Beklager jeg ikke havde skrevet: i Sydthy ... det gjorde jeg i tidernes morgen, men efter mange indberetninger ude fra området ... ja, såh er det efterhånden afkortet til Draget.

Mht "den lange gang" - så var det, som jeg skrev "en bane", for der var ikke lavet gang UNDER jorden, men jord/sand var skrabet op fra "musehullet", og lå altså OVEN PÅ jorden.

.. og den der meter bane, var næsten ligesom en lille mini børnekælk der havde kørt der altså ca. 4 cm (midt på banen) ... og så var jord/sand ligesom lidt højere på hver side af banen

Øh ... lidt indviklet at forklare sorry!

Og nej, der kommer IKKE vand fra fjorden derop hvor "emnet" forefindes - Stedet har vist heller ikke været truet af vand på lige netop dette sted.

Mht Hugormene - så ved jeg, at de holder til i området, da jeg tidligere i år har obs´et både en voksen - og senere en unge derude. (ca 50 meter fra trådens emne).

Der er masser af lyng, græs og al mulig andet bevoksning derude, såh ... .. gode forhold for bl.a. hugorme osv vil jeg mene

Nå, den blev vist trukket lidt i langdrag her. Synes bare det kunne være rigtig spændende at finde ud af, HVILKET dyr der har været mester for dette

Var forbi her søndag ... og der så det slet ikke SÅ FRISK UD, som foto-dagen.

Vil lige lade tråden være åbent lidt endnu ... kan forsøge at "holde opsyn" med stedet derude.

Så tusind tak indtil nu, Henrik.

Mvh Karen

Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#7 Kommentar postet d. 10-10-19 kl. 01:04. Emne: Hugormens værk ?
Nå, må hellere lige lukke denne tråd ned, - men kan dog lige fortælle, at jeg har gjort et par forsøg for at finde frem til flere spor på dyret .. ..

Mandag d. 7/10 satte jeg to friske blade forsigtigt ned i hullet.

Hugormens værk ? (Nå, må hellere lige lukke denne tråd ned, - men kan dog lige fortælle, at jeg har gjort et par forsø)
Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#8 Kommentar postet d. 10-10-19 kl. 01:07. Emne: Hugormens værk ?
.. og tirsdag d. 8/10 ... da var det ene blad trukket lidt ned i hullet .. men ingen spor ellers.

Så alfa og omega ... der er et UID dyr nede i hullet

Lukker ned og lader den hvile her.

Mvh Karen

Hugormens værk ? (.. og tirsdag d. 8/10 ... da var det ene blad trukket lidt ned i hullet  :-) .. men ingen spor eller)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator