Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. oktober 2019

Er det en slags slørhat?



Efter timers søgen/læsning/billedstudier er jeg kommet til det nævnte spørgsmål.

I og med slørhatte oftest er umulige at identificere, vil et artsnavn være en uventet gave.

Der stod knap 70 af disse gennemført brune svampe i en knap 40-årig granplantage (totalafrydning dengang) – i Nordre Purker/Rold Skov. Nogle af dem voksede på et gammelt, næsten formuldet og mosklædt stød, andre tilsyneladende på jorden i et lag grannåle), alle inden for et område på 2 x 2 meter.

Både hat, lameller og stok var ensfarvet (kanel?)brune. Den nederste jord- eller mosdækkede del af stokken var dog hvid, - måske fedtet ind i noget mycelieagtigt stof. Desværre har jeg ikke et sporekast, men det kan skaffes…

Ved gennemskæring viste stokken et porøst indre og hatkødlaget var ganske tyndt og i en afvigende gulbrun farve.

Højden på frugtlegemerne varierede fra ca. 3-7 cm og hatbredden fra ca. 1,5- 5,5 cm.

Duften var ikke typisk ”svampeagtig”, men stærkere og mere intens. Smagen var let ubehagelig (hvis det ellers fortæller noget). Ingen mælk observeret.

Hvad er den korrekte beskrivelse af lamellernes tilhæftning – frie eller smalt tilhæftet? - jfr. det tredje billede.

Svampene er observeret 02.10.

Jeg vil være glad for en kommentar. Måske er slet ikke en slørhat???

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard



Foto: Karl Kjærgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: