Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Lille, men kraftig helt hvid svamp (Læst 200 gange) Postet d. 06-10-19 kl. 16:24
Mandehoved (Stevns) 05.10.19. På plæneagtigt, delvist plejer område. Hat ca. 5 cm bred ved randen

Lille, men kraftig helt hvid svamp (Mandehoved (Stevns) 05.10.19. På plæneagtigt, delvist plejer område. Hat ca. 5 cm bred ved randen)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (790 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 16:25. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
Stok ca. 5 cm høj

Lille, men kraftig helt hvid svamp (Stok ca. 5 cm høj)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (774 x 650)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#2 Svar postet d. 06-10-19 kl. 19:24. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
På det øverste billede kunne det godt se ud som om den vokser op af en pose, du har så trukket den ud af denne. Det er altid vigtigt at få hele svampen med op. Jeg tror altså det er en art af Posesvamp. Der findes flere arter der vokser på stubmarker, agre o.s.v. men også på jord i løvskove. Jeg kan ikke komme det nærmere.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#3 Svar postet d. 06-10-19 kl. 21:29. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
Enig med Arne i posesvamp da der sidder en pose i jorden (Den bliver normalt siddende i jorden når man plukker svampen). Med den hatoverflade måske Dunstokket posesvamp?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#4 Svar postet d. 06-10-19 kl. 21:32. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
Ja Niels, det tænkte jeg også på, men stokken er helt glat!

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#5 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 21:38. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
Jo, det ser godt nok sådan ud. Men såvidt jeg lige har læst kræver det ofte lup for at man kan se dunene.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#6 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 21:41. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
Underligt. På de billeder jeg har set er de millimeterstore og nemme at se.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#7 Svar postet d. 06-10-19 kl. 21:46. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
Svaret kan så vidt jeg kan se kun blive Posesvamp Sp. (Måske Dunstokket Posesvamp).

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#8 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 21:46. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
Prøv at se billederne her - se linket HER

På nogle af billederne kan man ane dunene, på andre ikke. Der er ikke mange arter af posesvamp i DK, så hvis ikke det er den, kan jeg ikke rigtig få øje på nogle muligheder.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#9 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 21:49. Emne: Lille, men kraftig helt hvid svamp
Den har meget mere skællet hat, meget tydelige dun og er mere grå. Synes slet ikke den ligner vores.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator