Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Evald Mehlsen
Fyrsvamp? (Læst 218 gange) Postet d. 06-10-19 kl. 20:15
Fyrsvamp betegnes visse svampe på appen Naturtjek. De hesteskoformede som appen før også benævnte Tøndersvampe er ligetil, men fotoet her kræver vist en ekspert. Noget poresvamp og dermed ikke Fyrsvamp?

Fyrsvamp? (Fyrsvamp betegnes visse svampe på appen Naturtjek. De hesteskoformede som appen før også benævnte Tø)
Evald Mehlsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#1 Svar postet d. 06-10-19 kl. 20:36. Emne: Fyrsvamp?
Hvilken art træ voksede den på?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#2 Svar postet d. 06-10-19 kl. 20:54. Emne: Fyrsvamp?
P.S: Tøndersvamp er også en Poresvamp.

Vokser din svamp på Asp er det Aspe-ildporesvamp.

Vokser den på Gran (sjældnere på løvtræ) er det

Randbæltet Hovporesvamp.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Evald Mehlsen
#3 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 20:54. Emne: Fyrsvamp?
Kastanje (heste). Stubben i en alle af kastanjetræer der falder pga alder/sygdom (minermøl?).

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#4 Svar postet d. 06-10-19 kl. 20:55. Emne: Fyrsvamp?
Så er det Randbæltet Hovporesvamp.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Evald Mehlsen
#5 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 21:11. Emne: Fyrsvamp?
Tak for udredningen men er der en grund til at de nu benævner det, vi skal se efter, for Fyrsvamp, hvor de før brugte Tøndersvamp?

De udsendte for nylig en quiz som nu også viser en ikke-hesteskoformet svamp. De har vist misset en del observationer med den begrænsning pgs illustrationen fra starten.

Appen er jo beregnet for hvermand. Projektet slutter 1. maj. Ideen må vel være at registrere svampe der nedbryder ved og dermed indikerer biodiversitet.

Nuvel. Vi når vist 1.000.000 data. Noget der vist må imponere.

Jeg indtaster med henvisning til dit svar. Poresvamp er Tøndersvamp som er Fyrsvamp???

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#6 Svar postet d. 06-10-19 kl. 21:16. Emne: Fyrsvamp?
Der er mig bekendt ikke nogen svamp der hedder Fyrsvamp. Det er en meget gammel betegnelse for porerne fra en Poresvamp, der er blevet ludbehandlet og tilført aske, så det kunne bruges som gnistfanger i gammeldags fyrtøjer. Det er lige så uprofessionelt at kalde Tøndersvamp for Fyrsvamp som det er at kalde alle hatsvampe for Padddehatte.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#7 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 21:20. Emne: Fyrsvamp?
Jeg kan se at Ordbog over det danske sprog stadig har ordet som navn på/synonym med Tøndersvamp men det er altså forkert rent Mycologisk. Den hedder Tøndersvamp.

Besvar | Kommentér

Evald Mehlsen
#8 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 21:41. Emne: Fyrsvamp?
Hovsa! Men dem om det.

Jeg skriver artsnavnet i kommentarfeltet i Naturtjek ledsaget af mit foto. Det er så op til projektet Biodiversite.nu at vælge.

Tidligere i forskerprojektet ville jeg have henvendt mig til dem, men det er lidt sent at det kommer frem.

Tak igen Arne.

Mvh

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#9 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 21:44. Emne: Fyrsvamp?
Du skal altså ikke skrive Tøndersvamp men Randbæltet hovporesvamp.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator