Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Er det en svamp af slægten Skærmhat? (Læst 147 gange) Postet d. 06-10-19 kl. 23:32
Jeg håber svaret er JA. Velvidende at artnavnet på det nærmeste er umulig at sætte på uden mikroskopi.

Billed 1 viser biotopen: 40-årigt fugtigt granområde.

Billede 2 viser propertionerne, knap 10 x 10 cm.

Billede 3 og 4 viser frie og tætte lameller samt hatfarve og struktur. Jeg kan ikke få øje på rester efter slør.

En evt. duft blev overdøvet en tydelig jordlugt. Smagen var mild og vandet.

De tre eksemplarer er set den 02.10 i Nordre Purker/Rold Skov.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Er det en svamp af slægten Skærmhat? (Jeg håber svaret er JA. Velvidende at artnavnet på det nærmeste er umulig at sætte på uden mikroskop)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 23:34. Emne: Er det en svamp af slægten Skærmhat?
Billede 2

Er det en svamp af slægten Skærmhat? (Billede 2)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 23:35. Emne: Er det en svamp af slægten Skærmhat?
Billede 3

Er det en svamp af slægten Skærmhat? (Billede 3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#3 Kommentar postet d. 06-10-19 kl. 23:36. Emne: Er det en svamp af slægten Skærmhat?
Billede 4

Er det en svamp af slægten Skærmhat? (Billede 4)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(313)
#4 Svar postet d. 06-10-19 kl. 23:43. Emne: Er det en svamp af slægten Skærmhat?
På det øverste billede kan du se en rådnende træstamme og svampene vokser sandsynligvis på denne. Da det er et nåleskovsområde må vi antage at stammen er en falden Gran.

Sodfarvet skærmhat vokser på Løvtræ, sjældnere på Nål. Dette er et af disse tilfælde, medmindre selvfølgeligt at stammen er af løvtræ, det er jo ikke umuligt. Altså Sodfarvet skærmhat. - se linket HER

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(662)
#5 Svar postet d. 07-10-19 kl. 19:56. Emne: Er det en svamp af slægten Skærmhat?
Hvis i nåleskov, er det oftest Plantage-skærmhat.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(313)
#6 Svar postet d. 07-10-19 kl. 20:03. Emne: Er det en svamp af slægten Skærmhat?
Her har du et link til Plantage-skærmhat, men som du skrev er det vanskeligt uden mikroskopering. - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#7 Kommentar postet d. 07-10-19 kl. 21:35. Emne: Er det en svamp af slægten Skærmhat?
Tidligere var Plantage-skærmhat blot den underart af Sodfarvet skærmhat som voksede under nål. Man har så, på et eller andet tidspunkt, ment at den fortjente sit eget navn. Man skal endeligt sørge for at gøre tingene så vanskeligt som overhovedet muligt, ellers er man ikke en rigtig fagmycolog. Haha

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#8 Kommentar postet d. 09-10-19 kl. 16:44. Emne: Er det en svamp af slægten Skærmhat?
Tak til jer begge, Niels og Arne, for kommentarer og oplysninger.

Jeg har ud over jeres betragtninger haft gang i Svampeatlas,Skærmhatnøglen på Svampeatlas og en række forumkommentarer.

Jeg betragter, sagen som opklaret "så godt som muligt med de forhånden værende redskaber".

Det var et meget vådt granområde måske med mulighed for humusområder, men ikke løv. Så Sodskærmhat er en mulighed, men virker usandsynlig.

Tidlig Skærmhat kan også sætte frugtlegemer sent på sæsonen, så den kan ikke udelukkes.

Plantage-Skærmhat er almindelig på gran, og den er en god mulighed, som Niels skriver.

Min konklussion:

De må forblive i mit private arkiv som enten Sodfarvet, Tidlig eller Plantage-Skærmhat med en kommentar om, at den sidstnævnte er mest sandsynlig.

Tak for inspirationen

Vh Karl

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator