Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Simon Haarder
Robiniegalmygsnyltehveps (!) nær DIG? (Læst 209 gange) Postet d. 08-10-19 kl. 12:29
Hej i forummet,

Jeg er igang med at skrive en artikel om Platygaster robiniae, som jeg har fundet i Sverige - første fund for landet. Jeg vil gerne inkludere de danske fund i artiklen, og tænkte i den forbindelse på, om I derude vil tjekke jeres lokale robinie-population for snylteren?

Den er meget nem at erkende: Galmyggepuppen er simpelthen omdannet til adskillige (få til imponerende mange!) snyltehvepsepupper, hver med en lille hveps indeni

Snylteren er forresten fundet første gang i 2009 i Danmark (Holte), samtidigt med myggen.

Her link til snylteren:

- se linket HER

Håber på et par flere prikker på kortet!

Robiniegalmygsnyltehveps (!) nær DIG? (Hej i forummet,

Jeg er igang med at skrive en artikel om Platygaster robiniae, som jeg har fundet)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Kommentér

Simon Haarder
#1 Kommentar postet d. 26-10-19 kl. 22:25. Emne: Robiniegalmygsnyltehveps (!) nær DIG?
Der er kommet et par yderligere prikker på kortet: Slagelse i onsdags, samt Ålsgårde, hvor Klavs Nielsen havde et gammelt, hidtil urapporteret fund fra 2016.

Derudover er endnu en ny robinie-tilknyttet art kommet på den danske artsliste idag: en bladhveps! - se linket HER

Kommentér

Simon Haarder
#2 Kommentar postet d. 26-10-19 kl. 22:28. Emne: Robiniegalmygsnyltehveps (!) nær DIG?
Og for at det ikke skal være helt lyv fandt jeg en skandinaviensny bladlus - Appendiseta robiniae - på en klump store robinie-træer midt i Slagelse by i onsdags. Her den langstrakte, vingeløse ovipara (æglæggende hun).

Endnu en til jagtlisten, for dem som har robinie tæt på!

Her lidt info om arten: - se linket HER

Robiniegalmygsnyltehveps (!) nær DIG? (Og for at det ikke skal være helt lyv fandt jeg en skandinaviensny bladlus - Appendiseta robiniae - )
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
Kommentér

Lars Thomas
#3 Kommentar postet d. 04-11-19 kl. 13:14. Emne: Robiniegalmygsnyltehveps (!) nær DIG?
Og nu er både myggen og snyltehvepsen også fundet i Hornbæk Plantage!

Kommentér

Simon Haarder
#4 Kommentar postet d. 04-11-19 kl. 15:33. Emne: Robiniegalmygsnyltehveps (!) nær DIG?
Stærkt!

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator