Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bringsøe
Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud? (Læst 127 gange) Postet d. 12-10-19 kl. 19:12
I dag så vi denne gule slimede svamp (to individer) i Holtug Kridtbrud. Voksestedet er naturligvis kridtbund. Kan det bekræftes, at det er Konrads Vokshat? Jeg ved, at den kan forveksles med Spidspuklet Vokshat.

Venligst

Henrik Bringsøe

Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud? (I dag så vi denne gule slimede svamp (to individer) i Holtug Kridtbrud. Voksestedet er naturligvis k)
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (792 x 528)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#1 Kommentar postet d. 12-10-19 kl. 19:14. Emne: Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud?
Her er det andet og sidste billede af svampen.

Venligst

Henrik Bringsøe

Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud? (Her er det andet og sidste billede af svampen.

Venligst
Henrik Bringsøe)
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (750 x 500)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(394)
#2 Svar postet d. 12-10-19 kl. 19:19. Emne: Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud?
Det er ikke muligt at adskille Konrads V. fra Spidspuklet V. og Rundsporet V. uden at kigge på sporer i mikroskop.

Rundsporet er en Form af Konrads V.

Mvh. Arne

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(569)
#3 Svar postet d. 12-10-19 kl. 21:27. Emne: Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud?
Jeg ser, Henrik, at Konrad er fundet i Holtug. Kender du nogen, der mestrer sporekunsten, var det værd at følge op på din vokshat.

"Den såkaldte Rundsporet" er, som David Boertmann skriver, næsten umulig at adskille fra Konrad,- så den betragtes kun som en "form".

(Afdøde Erik Rald har et fund fra 1984 /Jacob Heilmann-Clausen tre fund fra Trelde Skov - 2 i 1984 og sidste i 2008) -fundene er stadig under godkendelse -så det svæver....

Men glem "den Rundsporede"

- Konrad bestemt en mulighed Kan findes også i oktober.

Hilsen fra Per

Har en del fund af Konrad heroppefra vor kalkrige Nordjylland.

Her første fund i år- 17.-6. nær Nibe

Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud? (Jeg ser, Henrik, at Konrad er fundet i Holtug. Kender du nogen, der mestrer sporekunsten, var det væ)
Foto: Konrads Vokshat
Klik på billedet for original størrelse (785 x 600)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#4 Kommentar postet d. 12-10-19 kl. 21:31. Emne: Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud?
Hej Per. Hvordan bestemmer du Konrads og adskiller den fra Spidspuklet uden mikroskopi?

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Kommentar postet d. 12-10-19 kl. 21:41. Emne: Er dette Konrads Vokshat fra Holtug Kridtbrud?
Tak for svar, Arne og Per.

Per: Jeg bemærker netop, at der fra Holtug Kridtbrud her på F&N er indtastet fem observationer af Konrads Vokshat, alle er fra 2011, og alle fem er kvalitetssikret (men intet noteret i kommentarfeltet). Ingen Spidspuklet Vokshat fra lokaliteten. Jeg tog ingen svampe med hjem, og det er tvivlsomt, om jeg får tid til at hente den afbrækkede i morgen.

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator