Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Evy Lindenborg
Snudebille med bred snude (Læst 242 gange) Postet d. 13-10-19 kl. 20:05
Be´ om hjælp til denne snudebille fra Træden den 21/9.

Mit bedste bud er Stor Bladrandbille (Sitona puncticollis).

Snudebille med bred snude (Be´ om hjælp til denne snudebille fra Træden den 21/9. 
Mit bedste bud er Stor Bladrandbille (Siton)
Foto: Evy Lindenborg
Klik på billedet for original størrelse (794 x 600)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen

Svaraktivitet:

(1271)
#1 Svar postet d. 15-10-19 kl. 23:45. Emne: Snudebille med bred snude
Hej Evy.

Det må være Charagmus gressorius - se linket HER

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 16-10-19 kl. 00:16. Emne: Snudebille med bred snude
Hej Evy og Brian,

Det her er bestemt ikke et dyr, som jeg har nogetsomhelst klogt at sige om, skynder jeg mig at sige. Men dit forslag, Brian, som jeg absolut ikke kendte i forvejen, kan jeg da slet ikke få til at passe. Den ser ud til at have et meget mørkere pronotum end Evys dyr, en længere snude end Evys dyr, en mere broget og knudret bagkrop... og på den anden side kan jeg sagtens følge Evy m.h.t. hendes forslag, det er vist bare en af de arter, som kræver meget subtile detaljer (grube mellem øjnene og jeg skal komme efter dig) for en sikker bestemmelse. Jeg har selv tidligere prøvet at spørge efter Sitona´er her i Forum og måttet slutte igen med uforrettet sag. Men den dér Charagmus, Brian... hvorfor mener du, det er dén?

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#3 Kommentar postet d. 16-10-19 kl. 22:01. Emne: Snudebille med bred snude
Hej Elisabeth.

Nu er Charagmus gressorius jo "bare" et nyere navn. Den hed tidligere Sitona gressorius, så vi er jo rimelig tæt på hinanden. Jeg mener ikke snuden er så kort som på de andre Sitona-arter. Hos de to arter, der nu er kommet i slægten Charagmus er snuden netop lidt længere, og pronotum er ikke så rundt som på Sitona´erne. Begge dele mener jeg fremgår af billedet, selvom jeg medgiver, at det kan være vanskeligt at se på et billede taget forfra.

C. gressorius´ aftegninger passer også med striben og de to pletter på hver side, ligesom den jeg linker til. Desuden mener jeg dyret får sol på kroppen på Evys billede. Derfor fremstår den lysere.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 16-10-19 kl. 23:07. Emne: Snudebille med bred snude
Hej Brian,

Tak for uddybningen. Jeg skal ikke forsøge at kloge mig yderligere på noget, som jeg ikke har forstand på. Umiddelbart må jeg dog tilstå, at du ikke har overbevist mig, men her er vi jo ude i noget med diffuse indtryk og mavefornemmelser og den slags, som man ikke rigtig kan argumentere fornuftigt for. (Til mit "forsvar": Jeg har selvfølgelig ikke kun set på det ene foto af Charagmus´en, som du linker til, men kigget på en hel række billeder af arten i Galleriet for at få en slags generelt indtryk af den, når det nu ikke er én, jeg har nogensomhelst personlig erfaring med.) Jeg kan stadig ikke helt forlige mig med bestemmelsen - undskyld! - men jeg er alligevel lidt ked af at have blandet mig i en sag, hvor jeg ikke har noget at gøre, når jeg ikke i samme åndedrag har kunnet bidrage med nogensomhelst merviden i forhold til emnet. Undskyld til både dig og Evy! Det bliver spændende at se, hvad det ender med.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#5 Kommentar postet d. 16-10-19 kl. 23:26. Emne: Snudebille med bred snude
Hej Elisabeth.

Du skal bestemt ikke undskylde. Jeg er slet ikke så skråsikker mere, som mit svar lød i første omgang, og vi lærer jo alle noget hele tiden. Nu har jeg blot argumenteret for hvad jeg ser, men snuden er måske alligevel kortere på dyret her. Det kunne være interessant om Evy havde andre vinkler at vise frem?

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#6 Kommentar postet d. 18-10-19 kl. 17:28. Emne: Snudebille med bred snude
Altid spændende når bestemmelserne ikke går helt glat igennem.

Det er desværre begrænset hvor mange billeder jeg fik af billen. Jeg har dog et enkelt i en lidt anden vinkel.

Snudebille med bred snude (Altid spændende når bestemmelserne ikke går helt glat igennem.
Det er desværre begrænset hvor mange)
Foto: Evy Lindenborg
Klik på billedet for original størrelse (785 x 600)
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen

Svaraktivitet:

(1271)
#7 Svar postet d. 12-12-19 kl. 10:43. Emne: Snudebille med bred snude
Hej Evy.

Beklager mit sene svar, men det sidste billede gør det klart, at der alligevel må være tale om en Sitona sp. Jeg tør dog ikke helt kloge mig på hvilken, men lad hos håbe at andre, eksempelvis Mathias Holm vil kigge forbi din tråd.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Michael Stern
#8 Kommentar postet d. 14-12-19 kl. 20:29. Emne: Snudebille med bred snude
Dear Evy and everyone else,

in my humble opinion this is Sitona obsoletus, formerly known as Sitona lepidus.

Best regards,

Michael

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#9 Kommentar postet d. 15-12-19 kl. 19:05. Emne: Snudebille med bred snude
Bedre sent end aldrig

Der er en mark fyldt med kløver hvor den blev fundet. Jeg kan læse at de ynder at holde til på sådan en lokalitet, så dit svar Michael må siges at være ret plausibelt.

Nogen der er imod at den ender som en sådan?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator