Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

johan Bonne
indigorørhatte (Læst 193 gange) Postet d. 16-10-19 kl. 09:56
hvorfor blåner indigorørhatte?

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#1 Svar postet d. 16-10-19 kl. 10:06. Emne: indigorørhatte
Fordi de indeholder et stof der ændrer farve til blå når det udsættes for luftens Ilt. Præcis hvad stoffet hedder ved jeg ikke, men hvis du venter lidt, er der måske en af de andre der kan fortælle netop det. Mvh. & velkommen på F&N

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#2 Svar postet d. 16-10-19 kl. 17:44. Emne: indigorørhatte
Fra en artikel af Tom Volk om blånende rørhatte:

The blueing reaction is easily explained through biochemistry. A compound called variegatic acid remains colorless unless it is exposed to oxygen. The cell walls are easily broken, exposing the variegatic acid to the air. The oxygenase enzyme converts the variegatic acid to its quinone methide, which is blue.

Read and inwardly digest!

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mathias Hass

Svaraktivitet:

(139)
#3 Svar postet d. 16-10-19 kl. 17:53. Emne: indigorørhatte
Det er et stof der hedder variegatsyre (som er gul). Når det udsættes for ilt bliver det oxideret vha af enzymer til et stof som er kraftig blå farvet. (til en slags orto-quinon anion, hvis vi skal være teknisk. Den slags er normalt ikke særlig stabilt så den blå farve forbliver ikke så længe) Farveskiftet fra gul til blå ses meget fint hos indigorørhatte. Hvis man er til kemi så er der en artikel her - se linket HER

Jeg gætter på det beskytter svampen mod angreb af mikroorganismer.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#4 Kommentar postet d. 16-10-19 kl. 17:54. Emne: indigorørhatte
"variegatic acid" kan vel bedst oversættes med "en syre der kan have forskellige farver".

Men altså intet navn på denne. Der kan være tale om flere forskellige stoffer.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 16-10-19 kl. 17:56. Emne: indigorørhatte
Den tager jeg lige tilbage igen der kom én der vidste bedre som jeg også startede med at skrive.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator