Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ... (Læst 251 gange) Postet d. 17-10-19 kl. 00:25
Den erindres som slimet og uden synderlig lugt, voksende i vejkanten i Hesselholt Skov/Rold Skov den 10.10.

Stokken er umiddelbart jævn slank (#1), men drejes den 90 grader (#2) ses, at den er udvidet fladtrykt nedefter. Den virkede glat.

Hatten er lettere buklet i periferien og let nedtrykt i midten (#3). Kan lamellerne fortælle noget?

Flere oplysninger haves ikke pga. af hastværk i situationen .

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ... (Den erindres som slimet og uden synderlig lugt, voksende i vejkanten i Hesselholt Skov/Rold Skov den)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 449)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 00:26. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...

Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ... (#2)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 00:27. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...

Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ... (#3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#3 Svar postet d. 17-10-19 kl. 09:01. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...
Mit bud er Spinkel melhat - se linket HER

Men alle melhattene lugter altså af mel.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3197)
#4 Svar postet d. 17-10-19 kl. 14:14. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...
Jeg synes godt, at det kan være Elfenben-Sneglehat med de nævnte karakterer.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#5 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 14:34. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...
Hej Arne. Tak for dit svar.

Jeg har siddet og nørklet med det og min svamp ad flere omgange.

Af dit link til Spinkel Melhat, - se linket HER, fremgår det, at "Man skal især være meget kritisk over for materiale fra skovmiljøer. Det viser sig ofte at være arter af tragthat (Clitocybe)".

Mit eksemplar er netop fundet i skovmiljø - godt nok langs vej, men alligevel...

Desuden er min hvide svamp for stor i forhold til de angivelser, jeg har set på Spinkel Melhat.

Summa summarum: Ind til videre forbliver den i mit private arkiv som "Muligvis en af de hvide tragthatte".

Jeg lader lige tråden stå, for der kunne jo komme flere indspark...

Vh Karl

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#6 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 14:37. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...
Nå da, der smuttede Ole lige ind imellem. Det må jeg lige kigge på lidt senere.... Tak for indsparket, Ole.

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#7 Svar postet d. 17-10-19 kl. 15:28. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...
Elfenbens-Sneglehat er et godt bud, idet den jo erindres som slimet

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#8 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 15:30. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...
Hej Ole og Arne - nu har jeg været igennem nogle forumsvar vedrørende Elfenbens-Sneglehat samt feltåndbogen og "Danmarks Svanmpe" (Jan Vesterholt).

Desuden har jeg lavet en redigeret udsnitsforstørrelse af billedet i #1.

Nu kommer så det afgørende spørgsmål:

Er de fnug, der sidder aller øverst på stokken under lamellerne, nok til at fastslå, at der er tale om en lidt bedaget udgave af Elfenbens-Sneglehatten?

Det VAR en klistret sag...

Området lige syd for Hvass Sø, hvor jeg fandt den i vejkanten, ER bøgeområde...

Eller...??

Mangler det afgørende bevis i form af KOH- eller afløbsrenstesten?

Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ... (Hej Ole og Arne - nu har jeg været igennem nogle forumsvar vedrørende Elfenbens-Sneglehat samt feltå)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#9 Svar postet d. 17-10-19 kl. 20:00. Emne: Kan det være en slags sneglehat? - har ikke bedre bud ...
Jeg kiggede efter fnug på stoktoppen men kunne ikke se nogen. Men ér der fnug, er det nok Sneglehatten, det har Melhatten ikke. Den omtales som "fint dunet" men ikke noget om hvor! På hatten, på stokken eller hvad? Selv de bedste svampebøger har deres mangler

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator