Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Lav (Lavsvampe) -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tina Nygaard

Ny på F&N
Kan i genkende denne larve (Læst 359 gange) Postet d. 17-10-19 kl. 16:46
Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad dette er? jeg har fundet et par stykker af dem i min lejlighed i vanløse. det undre mig, da jeg hverken har altan eller have.

mvh

Tina Nygaard

Kan i genkende denne larve (Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad dette er? jeg har fundet et par stykker af dem i min)
Tina Nygaard har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(4)
#1 Svar postet d. 17-10-19 kl. 20:32. Emne: Kan i genkende denne larve
Hej Tina

Velkommen her på siden

Det er en larve af en ugle, natsommerfugl, så prøv at spørge igen under kategorien Sommerfugle

Venlig hilsen Anni

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tina Nygaard

Ny på F&N
#2 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 22:44. Emne: Kan i genkende denne larve
Tusinde tak

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 23:37. Emne: Kan i genkende denne larve
En velkommen lejlighed til at påtale et forhold, som igennem længere tid har tirret mig ganske meget, når jeg sommetider har kigget i Naturbasen ID for at se, om der evt. skulle være noget, jeg kunne hjælpe med at opklare.

Ungdomsstadierne af bl.a. sommerfugle, biller, bladhvepse og fluer hedder "larver". Det ord bruger Tina også her - helt korrekt - i tekstdelen af sit spørgsmål. Ordet staves larver. Der findes iøvrigt ingen kategorier på F&N med dette navn, da det ville svare til at have en kategori kaldet "unger", som omfattede alt lige fra rævehvalpe til fiskeyngel. De enkelte larver skal i princippet placeres under den kategori af dyr, som de vil blive til som voksne. Og hvis man ikke ved, om en larve er en billelarve, en sommerfuglelarve eller hvad (og det ER man ofte i tvivl om), må man spørge om larven under "Insekter og entomologi", som netop er en samlekategori her i Forum for de insekter og insektlignende dyr, som man ikke rigtigt ved, hvor man ellers helt nøjagtigt skal placere.

Og så er der noget HELT andet, som hedder "Laver". En lav består af en svamp og en alge, der lever sammen i symbiotisk fællesskab, så vidt jeg har forstået. Den er ret plantelignende, ofte grønlig, grålig eller gullig, og vokser typisk på sten eller træ, og kan f.eks. se sådan ud: - se linket HER. I daglig tale er man normalt ikke vant til at tale om lav i andet end grammatisk ubestemt form ("stenen var overgroet med lav") - og da slet ikke i flertalsform ("laver"). Men i videnskabelig sammenhæng, som her på F&N, taler man altså om "en lav" i betydningen "en lav-art", og følgelig taler man også om "laver" i flertal, som betegnelse for hele den gruppe organismer, der udgøres af de forskellige lav-arter.

Man kan godt blive lidt træt af på Naturbasen ID at se den ene efter den anden lille pølseformede, strithårede og storøjede "insekt-unge" placeret af finderen i gruppen "Laver". De fleste ved jo godt, at sådan et væsen hedder en LARVE. Hvorfor tror de så, at dyrene i flertal pludselig mister et "r" inde midt i navnet, bare fordi de benævnes i flertal?

En pølseformet ungdomsudgave af visse insektgrupper: en larve - flere larver.

En svamp/alge-organisme, der gror på sten o.lign.: en lav - flere laver.

Undskyld til stakkels Tina, som bare var den tilfældige anledning til hele det her udbrud fra min side. Jeg har længe gerne villet skrive sådan et indlæg, og nu kom anledningen endelig. Ikke fordi jeg tror, det hjælper på noget. Men jeg har det selv en smule bedre efter at have skrevet det. Moralen er, at hvis man gider at læse indenad bare en lille smule mindre sjusket i forbindelse med, at man søger hjælp til bestemmelse af sine fund på et sted som F&N, så undgår man latterlige fejlkategoriseringer som her.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Birgit Knudsen
#4 Kommentar postet d. 18-10-19 kl. 11:18. Emne: Kan i genkende denne larve
Jeg får også lidt ondt af Tina men hun skal bare glemme det meste igen og fortsætte med at bruge Fugleognatur for det er et herligt sted.

Og så tak til Elisabeth Nu fik jeg raset ud sammen med dig for det er også en af de "småting" det ofte har undret og irriteret mig.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#5 Kommentar postet d. 18-10-19 kl. 11:56. Emne: Kan i genkende denne larve
Hej Birgit,

Tusind tak for den moralske opbakning , som glædede mig mere, om du kan forestille dig! Der er nu engang ikke meget, der er så godt som at finde ud af, at man ikke er alene om visse ting.

Og Tina: endnu engang: du var bare den helt tilfældige anledning til, at alt det her brast ud af mig efter at være ophobet gennem længere tid. Måske bare en enkeltstående fejllæsning fra din side, og - POW! - så kaster sådan en frådende kælling sig straks over een, fy da føj! Men sådan håber jeg virkelig ikke, du vil opfatte det. Birgit har ret, Fugle&Natur er et herligt sted, og også jeg håber, at du vil blive ved med at komme her og forhåbentlig få masser af nye gode oplevelser på den konto.

Mange hilsener, Elisabeth

Besvar | Kommentér

Tina Nygaard

Ny på F&N
#6 Kommentar postet d. 18-10-19 kl. 12:14. Emne: Kan i genkende denne larve
Det er en MEGET usmagelig måde at skrive til andre på. Ja jeg så forkert, måske fordi jeg er ny herinde og var mere fokuseret på laRven og ikke på LAVER.

Jeg mener at i som voksne kvinder har et ansvar for at gøre plads til at vi alle kan være her. Også når der skrives forkert!!!!!

Jeg sletter min profil, da dette IKKE er hvad jeg søger.

God weekend

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#7 Kommentar postet d. 18-10-19 kl. 12:35. Emne: Kan i genkende denne larve
Sådan, Tina Jeg ved ikke, hvad d´damer har gang i.

Men bliv du bare hængende på Fugleognatur, - for alle herinde er faktisk rare og flinke mennesker.

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 18-10-19 kl. 12:47. Emne: Kan i genkende denne larve
Tina, jeg er oprigtigt ked af, at du reagerer sådan. På den anden side mener jeg, at jeg i begge mine ovenstående indlæg OGSÅ har gjort opmærksom på, at din enkeltstående fejllæsning bare var det, der gav mig den ydre anledning til at brokke mig over noget generelt, og at du derfor ikke skulle tage sagen personligt.

Jeg kan imidlertid ikke på nogen måde vedkende mig at have talt til dig på en "usmagelig måde", og endnu mindre at jeg skulle have forbrudt mig mod noget ansvar for at gøre plads til, at vi alle kan være her. Som ny på F&N kan du formentlig ikke vide det, men en forkert placeret spørgetråd her i Forum kan altså føre til, at spørgeren aldrig får svar på sit spørgsmål, fordi det simpelthen ikke når frem til sit rette publikum. Folk, der f.eks. ved meget om diverse larver, læser ofte overhovedet ikke tråde i kategorien "Laver", da det ligger helt udenfor deres interesseområde. Så til syvende og sidst handler det om at få dirigeret spørgerne derhen, hvor de mest kyndige svarere er at finde. Hvilket i min optik burde være til ubetinget fordel for spørgerne!!

Nå. Hvis du på grund af min påpegning af, at den rent sproglige forvekslingsmulighed mellem larver og laver altså ikke er uden betydning, er nok til at få dig til at slette din profil herinde, så var du måske heller ikke så naturinteresseret til at begynde med. Så - fred være med det. Men jeg nægter at påtage mig ansvar for din udmelding, jeg kan kun beklage den.

Nu vil jeg se hvad Stig har skrevet, mens jeg skrev på dette.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen
#9 Kommentar postet d. 18-10-19 kl. 12:55. Emne: Kan i genkende denne larve
Jeg tænker, om man ikke kunne have reageret lidt mere forstående og konstruktiv fra din side Elisabeth.

Jeg bliver da også småfrustreret, når jeg inde på Naturbasens billedsamling ser en masse larver under kategorien "laver", men nogle får måske lige læst forkert i forbifarten, som Tina, og andre igen kan jo risikere at være ordblinde/dårligt læsende/stavende m.v. Dertil kommer at mange almindelige mennesker jeg taler med ikke engang har hørt om lav før.

En konstruktiv løsning af problemet kunne måske i stedet være at omdøbe kategorien i naturbasen til Lav i steder for "laver", selvom det grammatisk set ville være forkert.

Mvh Brian.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator