Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Hass
Hvilken knippesvamp? (Læst 353 gange) Postet d. 17-10-19 kl. 22:56
Fundet idag ved foden af en ædelgran på Assistents Kirkegården, KBH. Da jeg plukkede en, blev min hånd ind i umbrabrun snask som jeg går udfra umbra er sporefarven. De var ret store, måske 10 cm i diameter.

Hvilken knippesvamp? (Fundet idag ved foden af en ædelgran på Assistents Kirkegården, KBH. Da jeg plukkede en, blev min hå)
Mathias Hass har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 561)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#1 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 22:57. Emne: Hvilken knippesvamp?

Hvilken knippesvamp? (#2)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#2 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 22:57. Emne: Hvilken knippesvamp?

Hvilken knippesvamp? (#3)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#3 Svar postet d. 17-10-19 kl. 23:07. Emne: Hvilken knippesvamp?
Meget gamle, døende eksemplarer af Knippe-svovlhat. Bemærk de hvide slørrester på hatranden og de få tilbageværende områder med gulgrønne farver.

Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3572)
#4 Svar postet d. 17-10-19 kl. 23:13. Emne: Hvilken knippesvamp?
Var det nederste af stokken ikke skællet? Og Ædelgran er sikker?

Vh Jette

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#5 Svar postet d. 17-10-19 kl. 23:27. Emne: Hvilken knippesvamp?
Hovsa! På billede #3 kan jeg se et liggende eksemplar yderst til venstre og det har ring med mørke skæl under ringen. Det er Foranderlig skælhat. Måske findes begge arter her side om side.

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#6 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 23:33. Emne: Hvilken knippesvamp?
Jeg er ikke så god til grantræer, men det er helt sikkert ikke rødgran, og heller ikke den blå ædelgran. Det var ret vådt så jeg fik ikke nærstuderet den nederste del af stokken...men jeg kan kigge forbi i morgen. Har også overvejet knippe-svovlhat, men så er de altså mega monsterstore! Og har den ikke mere sorte sporer? Jeg tænkte mere i retning af fibret flammehat (det passer måske ikke så godt med ædelgran)...

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#7 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 23:38. Emne: Hvilken knippesvamp?
Det er altså ikke foranderlig skælhat ...ja jeg ved godt billede 1 ligner meget ... det synes den kunstige intelligens på svampeatlas forøvrigt også

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#8 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 23:39. Emne: Hvilken knippesvamp?
Nej til Fibret flammehat herfra. Der er Foranderlig skælhat og måske også Knippe-svovlhat. M.h.t. størrelsen! Underligere ting ér set. Jeg har f.eks. fundet Stor parykhat på 80 cm. og Karl Johan på over 5 kg. Målene i div. bøger er kun vejledende normalmål, der findes ofte såvel meget mindre som meget større frugtlegemer.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#9 Kommentar postet d. 17-10-19 kl. 23:41. Emne: Hvilken knippesvamp?
Det er IKKE billede nr. 1 jeg taler om. Se billede #3 yderst til venstre ca. midtvejs oppe/nede.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator