Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat??? (Læst 114 gange) Postet d. 19-10-19 kl. 19:51
Da jeg begyndte at rode med denne svamp (se fotos), blev jeg lettere navneforbistret.

Både Biopix og Svampedatabasen opererer med to arter:

Horngrå Fladhat (Rhodocollybia butyracea var. asema) og

Keglestokket Fladhat (Rhodocollybia butyracea)

Når jeg søger i F&N: - se linket HER, viser det sig, at begge danske navne er knyttet til det latinske navn Rhodocollybia butyracea var. asema., og at F&N foretrækker navnet Horngrå Fladhat.

Hvilken forklaring ligger bag?

Hele spørgsmålet opstod, da jeg havde fundet denne musegnavede skønhed i et tykt lag visne blade under gamle purkerbøge i Nordre Purker/Rold Skov den 16/10.

Hatdiameteren er ca. 3 cm, hele frugtlemets højde ca. 6 cm. En svag ’kemisk lugt’ kunne fornemmes, men ingen tydelig smag.

Den faldt især i øjnene pga. den nydelige stok, der udvidede sig fladtrykt ned mod basis.

Kan denne svamp være det, som F&N betegner som Horngrå Fladhat, eller er den for brun?

I alt fire billeder følger.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat??? (Da jeg begyndte at rode med denne svamp (se fotos), blev jeg lettere navneforbistret.
Både Biopix o)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 447)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 19:52. Emne: Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat???

Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat??? (#2
)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 449)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 19:53. Emne: Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat???

Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat??? (#3)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#3 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 19:55. Emne: Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat???

Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat??? (#4)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#4 Svar postet d. 19-10-19 kl. 20:06. Emne: Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat???
Hej Karl. Der er tale om to forskellige varianter af samme svamp, der har fået hvert deres danske navn:

Horngrå fladhat (Rhodocollybia butyracea var. asema)

Keglestokket fladhat (Rhodocollybia butyracea var. butyracea).

Keglestokket har en mere rødbrun, ensfarvet hat og har ikke en mørk midte efter udtørring. Den findes mest på nåletræsførne. Horngrå gror på bladførne, fortrinsvis fra løvtræer.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 20:08. Emne: Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat???
Som svar på dit spørgsmål: Det må være Horngrå F. da den vokser på bladførne under Bøg.

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#6 Kommentar postet d. 20-10-19 kl. 13:08. Emne: Horngrå Fladhat/Keglestokket Fladhat???
Tak for hjælpen, Arne. Atter en gang.

Jeg noterer den som Horngrå Fladhat.

Vh Karl

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator