Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Daniel Hinrichsen
Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne) (Læst 209 gange) Postet d. 19-10-19 kl. 20:43
Her er den sidste af dem, jeg ikke kunne finde forklaring på:

Man kan kun uploade eet billede pr. post, tror jeg. Ellers ville jeg have sendt et med af undersiden. Den har tætsiddende brune lameller og en ring om stokken.

mvh

Daniel

Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne) (Her er den sidste af dem, jeg ikke kunne finde forklaring på:
Man kan kun uploade eet billede pr. p)
Daniel Hinrichsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Claus Dalskov
#1 Svar postet d. 19-10-19 kl. 20:46. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Hej Daniel. Du kan sagtens uploade flere billeder pr. tråd. Tryk ind på *kommentar* og læg billede og evt. tekst ind.

Besvar | Kommentér

Claus Dalskov
#2 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 20:47. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Undskyld *kommemter*

Besvar | Kommentér

Claus Dalskov
#3 Svar postet d. 19-10-19 kl. 20:48. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Nu går det helt galt *Kommenter*

Besvar | Kommentér

Daniel Hinrichsen
#4 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 20:52. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Ok, her er den fra undersiden.

Den er fundet i løvskov (næsten kun bøgetræer)

Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne) (Ok, her er den fra undersiden.
Den er fundet i løvskov (næsten kun bøgetræer))
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 20:54. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Det er også en god ide at vise et billede hvor svampen er gennemskåret, derved kan vi se om svampen er hul og om den evt ændrer farve ved gennemskæringen. Så mange gode, skarpe nærbilleder af så mange af svampens detaljer som muligt.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#6 Svar postet d. 19-10-19 kl. 21:02. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Hvis den rødmer kraftigt ved såring og voksede i løvskov, er det formentigt Stor Blod-champignon - se linket HER

Flere af blod-champignonerne er ret vanskelige at bestemme uden mikroskopi. Derfor skriver jeg "formentigt".

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Daniel Hinrichsen
#7 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 21:18. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Jeg har prøvet at indrette mit svar efter jeres tips -

den voksede i jorden i en bøgeskov, jeg har fotograferet den lidt mere, med en tome stok og i gennemskåret tilstand.

Jeg håber billedkvaliteten er ok.

Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne) (Jeg har prøvet at indrette mit svar efter jeres tips - 
den voksede i jorden i en bøgeskov, jeg har)
Besvar | Kommentér

Daniel Hinrichsen
#8 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 21:19. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Her er et sidste billede af den fornmodede blod champignon

Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne) (Her er et sidste billede af den fornmodede blod champignon)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#9 Kommentar postet d. 19-10-19 kl. 21:24. Emne: Hvilken svamp er det? (Torup, Skåne)
Det er fint. Størrelsen er OK og som du kan se rødmer den. Et ungt frugtlegeme ville rødme betragteligt mere. Man kan også se at stokken er en smule hul, så det er en Blod-champignon og formentligt Stor B-C.

Nu vi er ved din uddannelse som "Super-spørger"

Det er også altid en god ide at fortælle om svampens lugt og smag. Man kan altid smage på en lille bid, blot man husker at spytte ud igen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator