Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Christensen
hvad hedder den plante (Læst 215 gange) Postet d. 20-10-19 kl. 04:14
hvad hedder denne plante, som er set i Lam Dong, sydlige Central Vietnam?

hvad hedder den plante (hvad hedder denne plante, som er set i Lam Dong, sydlige Central Vietnam?)
Foto: Pascal Lefebvre
Klik på billedet for original størrelse (720 x 960)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(480)
#1 Svar postet d. 20-10-19 kl. 10:25. Emne: hvad hedder den plante
Den hedder Gomphocarpus physocarpus. En silkeplante (Asclepiadoideae) fra Singrøn-familien. Oprindelig fra sydøstlige Afrika, men nu spredt over det meste af det tropiske subtropiske bælte.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#2 Kommentar postet d. 20-10-19 kl. 10:37. Emne: hvad hedder den plante
Skal lige siges, at arten G. fruticosus også er almindelig som haveplante og invasiv urt mange steder. Den adskiller sig fra F. physocarpus ved at have en relativt lang udtrukken spids på den opblæste kapsel. Derfor er dette G. physocarpus.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(54)
#3 Svar postet d. 22-10-19 kl. 17:14. Emne: hvad hedder den plante
Den hedder faktisk Hairy Balls Plant

Gomphocarpus physocarpus

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(54)
#4 postet d. 26-10-19 kl. 00:25. Emne: hvad hedder den plante
Fandt lige billedet af planten, som jeg tog i Sunds for nogen år siden. Øverst ses blomsterne

hvad hedder den plante (Fandt lige billedet af planten, som jeg tog i Sunds for nogen år siden. Øverst ses blomsterne)
Eva Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (674 x 900)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#5 Kommentar postet d. 26-10-19 kl. 01:47. Emne: hvad hedder den plante
Sjovt med den rødlige farve på både blomster og kapsler. Det har jeg ikke set før.

Normalt ser blomsterne således ud (kan dog godt se nogle farvetoner stikke frem):

hvad hedder den plante (Sjovt med den rødlige farve på både blomster og kapsler. Det har jeg ikke set før.
Normalt ser blom)
Stig Madsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Christensen
#6 Kommentar postet d. 26-10-19 kl. 06:11. Emne: hvad hedder den plante
tusind tak til Eva Hansen og dig. Jeg vil tage derud for at finde ud af, hvornår de blomstrer. Hvor lang tid er der cirka mellem de to stadier?

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#7 Kommentar postet d. 26-10-19 kl. 13:03. Emne: hvad hedder den plante
Mine billeder er taget samme dag og samme plante, som var ret stor.

Planten var dukket spontant op i en stor krukke i haven hos en bekendt, så jeg ved ikke hvor lang tid der går fra blomst til frøkapsel

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator