Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Vestergård Petersen
En Børste-Siv med noget svampeangreb ? (Læst 93 gange) Postet d. 20-10-19 kl. 10:38
Hej

I Gludsted Plantage forleden lang en af vejene voksede der en del Børste-Siv med disse hvidlige udvækster i blomsterestanden.

Jeg tænker udmiddelbart noget meldrøjer - eller lignende - og jeg synes at der tidlgier har været noget lignende omtalt her på FOGN.

Hvad siger I ?

mvh

Bent

En Børste-Siv med noget svampeangreb ? (Hej

I Gludsted Plantage forleden lang en af vejene voksede der en del Børste-Siv med disse hvidli)
Bent Vestergård Petersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (657 x 1000)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#1 Kommentar postet d. 20-10-19 kl. 10:40. Emne: En Børste-Siv med noget svampeangreb ?
Og tættere på.

mvh

Bent

En Børste-Siv med noget svampeangreb ? (Og tættere på.

mvh

Bent
)
Bent Vestergård Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(83)
#2 Svar postet d. 20-10-19 kl. 10:42. Emne: En Børste-Siv med noget svampeangreb ?
Det er de tomme puppehylstre fra et sækbærermøl i slægten Coleophora. Der findes mange arter på siv, nogle ret specifikke for værten, andre ikke. Jeg ved ikke, om de kan adskilles på hylstret alene F.eks. - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#3 Kommentar postet d. 20-10-19 kl. 10:49. Emne: En Børste-Siv med noget svampeangreb ?
2 fejl på to linier, - det var ikke så lidt. Det er selvfølgelig ikke sækbærermøl, som jo tilhører en anden familie (Psychidae), men sækmøl (Coleophoridae). Det er heller ikke puppehylstre, men sækken, som larven lever i. Den forpupper sig også i sækken, men det gør det jo ikke til puppehylstre per se.

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#4 Kommentar postet d. 20-10-19 kl. 12:37. Emne: En Børste-Siv med noget svampeangreb ?
Tak for svaret Stig

Og det var da noget helt nyt for mig

Jeg prøver lige i Sommmerfugle-forum - det er jo nok den dobbeltart du linker til.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#5 Kommentar postet d. 21-10-19 kl. 11:44. Emne: En Børste-Siv med noget svampeangreb ?
Otto Buhl i det fynske indsamler p.t. belæg af Siv-arter til bestemmelse af disse møl ... (hvis ellers Bo K. Stephensen gider at hente dem)

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator