Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Edvard Askholm

Ny på F&N
Er det karbol? (Læst 101 gange) Postet d. 21-10-19 kl. 13:30
Hejsa herinde.

Jeg har samlet tre forskellige svampe og spist dem, fordi jeg var 99% sikker på de ikke var farlige, men er begyndt at tvivle lidt, da jeg nu har fået diaré (16 timer efter) . Jeg tænker at min stolthed må føje sig, da det ikke er værd at underkende en evt. forgiftning.

Det er champignonen på billedet, som nok desværre har været en sen karbol champignon uden nogen ringe duft (af en eller anden grund). Den gulner hurtigt i stokken og hatteranden ganske som en karbol champignon, men jeg tænkte det var en ager champignon, da det er sen oktober og den ikke lugtede grimt. Har spist hvad der svarer til den ene på billede.

Er det karbol? (Hejsa herinde.

Jeg har samlet tre forskellige svampe og spist dem, fordi jeg var 99% sikker på de)
Hans Edvard Askholm har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(468)
#1 Svar postet d. 21-10-19 kl. 13:33. Emne: Er det karbol?
Ja, den kraftige gulning på hatrand og stok siger helt tydeligt Karbol-champignon.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3108)
#2 Svar postet d. 21-10-19 kl. 13:47. Emne: Er det karbol?
Ja, farven på hatranden efterlader ingen tvivl om Karbol-C. Tak for beskrivelse af virkningen.

Ole

Besvar | Kommentér

Hans Edvard Askholm

Ny på F&N
#3 Kommentar postet d. 21-10-19 kl. 13:55. Emne: Er det karbol?
Det var så lidt. Men så er der vel ikke andet for end at lade det passere tænker jeg?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3108)
#4 Svar postet d. 21-10-19 kl. 14:01. Emne: Er det karbol?
Ja.

Ole

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 21-10-19 kl. 14:16. Emne: Er det karbol?
I "Giftige svampe" af Torben Gang Rasmussen står der: Karbol-champignon indeholder stoffer, som irriterer mave-tarmsystemet. Svampen giver en forbigående ubehagelig forgiftning.

Så ja, det går over igen. God bedring

Besvar | Kommentér

Hans Edvard Askholm

Ny på F&N
#6 Kommentar postet d. 21-10-19 kl. 14:40. Emne: Er det karbol?
Mange tak for hjælpen! Sætter stor pris på det

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator