Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Hansen
Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme? (Læst 130 gange) Postet d. 21-10-19 kl. 23:50
Hej

Jeg så denne lille svamp med fingerbred hat vokse i mos 19. oktober ca. 1 m oppe ad en stamme på et træ.

Jeg burde have lagt mærke til arten af træet, men formentlig et løvtræ for det var i ung løvskov primært med eg i Asmild Naturområde.

- Hvilken art kan det være?

Tre billeder følger

Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme? (Hej

Jeg så denne lille svamp med fingerbred hat vokse i mos 19. oktober ca. 1 m oppe ad en stamme)
Foto: Kim Hansen / Svamp
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#1 Kommentar postet d. 21-10-19 kl. 23:51. Emne: Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme?
Hatten - svær at få i fokus da svampen er meget lille

Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme? (Hatten - svær at få i fokus da svampen er meget lille)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#2 Kommentar postet d. 21-10-19 kl. 23:54. Emne: Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme?
Lameller og stok af den største hat.

Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme? (Lameller og stok af den største hat.
)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 550)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(468)
#3 Svar postet d. 22-10-19 kl. 00:09. Emne: Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme?
Knippe-svovlhat - se linket HER

Dine er meget unge og først lige brudt gennem barken.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#4 Kommentar postet d. 22-10-19 kl. 00:13. Emne: Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme?
Tak igen, igen Arne!

Jeg havde overvejet at foreslå det (ja, det kan jeg jo sagtens komme og sige nu), for lamelfarven lignede, men så igen havde jeg ikke set dem så unge og små før, så kunne knapt tro det kunne passe

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 22-10-19 kl. 00:19. Emne: Hvilken lille svamp ca. 1 m oppe på træstamme?
Man finder oftest svampen på begravede grene og pinde eller på træstød, men de vokser også på levende stammer som de slår ihjel. Det er som du siger specielt lamelfarven der er afslørende men også den lidt rødlige farve i hattens centrum. Kan du følge dem i de kommende dage, skal du bare se dem vokse op. Den er selvf. giftig.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator