Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karl Kjærgaard
Jeg regner med det er Violet Hekseringshat… (Læst 191 gange) Postet d. 24-10-19 kl. 18:42
… men kan også læse mig til, at der er forvekslingsmuligheder.

De er fundet i Nordre Purker/Rold Skov i bladførne under bøg den 19/10 i tørvejr..

Kun to eksemplarer set – ingen heksering. Den største 6-7 cm høj med en hatbredde på 5 cm. De stod med 25 cm afstand, så jeg regner med, der er tale om samme art – i ældre og yngre udgave.

De ser for blege ud på billederne - synede mere violette i naturen. Den yngste kraftigst violet.

Trævlet stok. Helt glat og ensfarvet hat. Lidt kemisk lugt og en lille smule skarp i smagen efter nogen tid.

Jeg håber min overskrifr holder ....? 4 billeder følger.

Venlig hilsen

Karl Kjærgaard

Jeg regner med det er Violet Hekseringshat… (… men kan også læse mig til, at der er forvekslingsmuligheder.
De er fundet i Nordre Purker/Rold Sk)
Karl Kjærgaard har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#1 Kommentar postet d. 24-10-19 kl. 18:43. Emne: Jeg regner med det er Violet Hekseringshat…
Underside

Jeg regner med det er Violet Hekseringshat… (Underside)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 449)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#2 Kommentar postet d. 24-10-19 kl. 18:45. Emne: Jeg regner med det er Violet Hekseringshat…
Gennemskåret

Jeg regner med det er Violet Hekseringshat… (Gennemskåret)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#3 Kommentar postet d. 24-10-19 kl. 18:46. Emne: Jeg regner med det er Violet Hekseringshat…
Den yngste alene

Jeg regner med det er Violet Hekseringshat… (Den yngste alene)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#4 Svar postet d. 24-10-19 kl. 19:00. Emne: Jeg regner med det er Violet Hekseringshat…
Violet hekseringshat er helt korrekt

Det er ikke altid den vokser i heksering. Den er i øvrigt en fin og kødfuld spisesvamp, men der er lidt delte meninger om smagsoplevelse.

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karl Kjærgaard
#5 Kommentar postet d. 25-10-19 kl. 06:07. Emne: Jeg regner med det er Violet Hekseringshat…
Tak for hjælpen igen igen, Jette!!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator