Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Sørensen
Hvilken champignon? (Læst 148 gange) Postet d. 26-10-19 kl. 23:46
Fundet dags dato i Lindeskov ved Lindelse på Sydlangeland.

Har nogen et artsbud?

Med venlig hilsen Jan

Hvilken champignon? (Fundet dags dato i Lindeskov ved Lindelse på Sydlangeland. 

Har nogen et artsbud?

Med venlig h)
Jan Sørensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#1 Svar postet d. 27-10-19 kl. 16:53. Emne: Hvilken champignon?
Uden oplysninger om lugt, evt. farveskift ved såring i hatrand og stokbasis samt hvilke træer den voksede under, hvis nogen, kan jeg ikke sige andet end at det er en Champignon. Sorry

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#2 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 17:59. Emne: Hvilken champignon?
Hej Arne

Jeg kan kun sige, at den voksede under bøgetræer. Stokbasis er som du ser på billedet. Lugt og sårring kan jeg ikke sige noget om. Jeg habde håbet, at svampen kunne artsbestemmes ud fra dens lidt specielle hatteform. Men jeg fornemmer, at det ikke har nogen relevans.

Du får mange tak for dit svar. Jeg vil gerne ønske dig en god aften.

Med venlig hilsen Jan

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#3 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 18:03. Emne: Hvilken champignon?
Hej Arne

Jeg kan kun sige, at den voksede under bøgetræer. Stokbasis er som du ser på billedet. Lugt og sårring kan jeg ikke sige noget om. Jeg habde håbet, at svampen kunne artsbestemmes ud fra dens lidt specielle hatteform. Men jeg fornemmer, at det ikke har nogen relevans.

Du får mange tak for dit svar. Jeg vil gerne ønske dig en god aften.

Med venlig hilsen Jan

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#4 Svar postet d. 28-10-19 kl. 18:07. Emne: Hvilken champignon?
Gulhvid champignon har som ung en næsten terningagtigt formet hat, dette flader dog normalt ud med alderen. Grunden til at jeg gerne ville sikre mig at DIN champignon ikke havde en kraftig gulfarvning ved såring og en modbydelig lugt, er at det så kunne være en af de giftige Karbol-champignoner. Såvel Gulhvid som nogle Karboler vokser med Bøg. Så finder du dem igen og de ikke gulner kraftigt og lugter grimt, er det nok Gulhvid C. Mvh. Arne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator