Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kim Hansen
Hvilken rørhat (Læst 153 gange) Postet d. 27-10-19 kl. 20:13
Hej

jeg er for nylig kommet på svampeatlas og jeg er vild med appen der hører til, hjemmesiden svampe.databasen.dk, processen omkring kvalitetssikringen og den som oftest hurtige hjælp til identificering der af virkelige dygtige folk med hjælpsomme kommentarer og spørgsmål til fundene (i hvert fald min oplevelse indtil nu).

Derfor er jeg også lidt i tvivl om jeg skal forstyrre flere med et af en rørhat jeg gjorde i dag, som er beskrevet her på Svampeatlas?

- se linket HER

Torbjørn Borgen og Jens H. Petersen siger der at den er for gammel og/eller rådden(?) til at artsbestemme, og det har de vel ret i?

Jeg har ærligt talt ikke forstand på rørhatte, men jeg synes ikke umiddelbart den visuelt ligner andre rørhatte-arter jeg ser billeder af på Svampeatlas.

- Derfor bliver jeg alligevel lidt nysgerrig efter at forstå hvad det overhovedet kunne være for en art?

Er der nogen bud - også selv om de ikke er sikre?

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#1 Svar postet d. 27-10-19 kl. 20:20. Emne: Hvilken rørhat
En eller anden art af Filtrørhat (Xerocomus) er mit bud, men hvilken kan ikke afgøres.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#2 Kommentar postet d. 27-10-19 kl. 20:33. Emne: Hvilken rørhat
Godt bud. Ser en af arterne er Vaskeskinds-Rørhat. Overfladen af hatten ligner faktisk rigtig meget et vaskeskind og har en lignende tekstur. Det kunne nok være den, men det kunne også være noget andet selvfølgelig.

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#3 Kommentar postet d. 27-10-19 kl. 20:53. Emne: Hvilken rørhat
Ja, men der er også andre rørhatte-slægter med mere eller mindre filtet hathud og rødmen på stokken. Den underlige bulede struktur på hatten kan skyldes mange ting og kan ikke betragtes som et decideret kendetegn. Så du kommer ikke videre med dette i år. Prøv at besøge stedet næste år, myceliet er der også til den tid. Mvh. Arne

P.S.: Torbjørn og Jens. H. hører til i den absolutte mycologiske top, så drag aldrig deres udsagn i tvivl.

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#4 Kommentar postet d. 27-10-19 kl. 20:59. Emne: Hvilken rørhat
Ja, jeg lader det hvile.

Det bliver nemt at prøve igen til næste år, da det er på vores egen grund - siden i går. Der er også overdrev - og Vokshatte

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 27-10-19 kl. 21:04. Emne: Hvilken rørhat
Tillykke med det Kim, det er da dejligt og det bliver spændende at høre om fungaen på dine jorder

Besvar | Kommentér

Kim Hansen
#6 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 20:47. Emne: Hvilken rørhat
Jo tak Arne. Jeg ser også selv frem til det

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator