Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Hass
Stor eller lille blod-champignon? (Læst 297 gange) Postet d. 28-10-19 kl. 12:34
Fundet på Assistents Kirkegården (KBH) i dag. Stod under taks, men diverse andre træer i nærheden, også løv. Kraftigt rødmende, gulner ikke. Lugter af champignon (dem fra supermarkedet). Skællet hat og stok. Enkelt ring. Jeg mener det enten er lille eller stor blodchampignon. Er det muligt at kende dem fra hinanden uden mikroskopi?

Stor eller lille blod-champignon? (Fundet på Assistents Kirkegården (KBH) i dag. Stod under taks, men diverse andre træer i nærheden, o)
Mathias Hass har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#1 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 12:34. Emne: Stor eller lille blod-champignon?

Stor eller lille blod-champignon? (#2)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#2 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 12:36. Emne: Stor eller lille blod-champignon?

Stor eller lille blod-champignon? (#3)
Klik på billedet for original størrelse (762 x 600)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#3 Svar postet d. 28-10-19 kl. 12:49. Emne: Stor eller lille blod-champignon?
Lille blod-champignon vokser på førne, som regel i næringsrige nåletræsplantager. Ret spinkel og tyndstokket.

Stor blod-champignon vokser på muldbund, primært i løvskove. Ret stor og med lidt udvidet stokbasis.

Altså kan det være vanskeligt p.g.a. "som regel" og "primært" og "ret spinkel" og "ret stor". Ergo er det næsten umuligt og kræver mikroskopi. Mvh. Arne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#4 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 12:51. Emne: Stor eller lille blod-champignon?
Med det fundsted er der størst sandsynlighed for Stor, men man kan ikke være sikker p.g.a. ovenstående

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#5 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 14:48. Emne: Stor eller lille blod-champignon?
Stokken ser noget underlig ud med bælter. Har du overvejet Uldstokket champignon Mathias?

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#6 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 16:32. Emne: Stor eller lille blod-champignon?
Ja, den er også blevet foreslået på atlas. Jeg synes da også den ligner OK, men jeg synes den måske rødmer lidt for meget til den ... Jeg har heller ikke fundet nogen kraftig hyfestreng ved basis (det der på billedet godt kunne ligne en sådan streng, er noget plantemateriale). ...

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#7 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 19:05. Emne: Stor eller lille blod-champignon?
Knippe-champignon er også en mulighed, foreslået af Thomas Læssøe på atlas. Tja, de er ikke nemme de champignoner ...

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#8 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 21:47. Emne: Stor eller lille blod-champignon?
Jo, hvis du kan sige, at der aldrig har været en tyk hyfestreng, tror jeg også på Knippe-champignon.

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#9 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 22:40. Emne: Stor eller lille blod-champignon?
Hvis der har været en, så må den være knækket, da jeg plukkede den. Det gælder for begge frugtlegemer på første billede.

Niels, du mener altså ikke det kan være en blod-champignon ? ... er det pga af bælterne stokken?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator