Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn M. Hansen
Brun hat og grågrøn stok med ring (Læst 360 gange) Postet d. 28-10-19 kl. 19:48
I Køge Strandskov i dag d. 28. okt. fandt jeg disse svampe en trøsket tyk egegren, - brun hat ca. 4-5 cm på den største, stok grågrønlig med brun ring ca. 5 cm lang og 6-7 mm tyk, ingen bemærkelsesværdig lugt. - evt. Randbæltet Hjelmhat (Galerina marginata), - eller ????

mvh

Finn

Brun hat og grågrøn stok med ring (I Køge Strandskov i dag d. 28. okt. fandt jeg disse svampe en trøsket tyk egegren, - brun hat ca. 4-)
Finn M. Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 451)
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#1 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 19:49. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
2

Brun hat og grågrøn stok med ring (2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 451)
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#2 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 19:50. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
3

Brun hat og grågrøn stok med ring (3)
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#3 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 19:51. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
4

Brun hat og grågrøn stok med ring (4)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen

Svaraktivitet:

(469)
#4 Svar postet d. 28-10-19 kl. 20:02. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
Jeg tror mest på en eller anden art af Bredblad, men kanutte hitte ud af hvilken!

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#5 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 20:13. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
Bredblade har ofte såkaldt Marmorerede lameller og det ses tydeligt på disse billeder.

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen

Svaraktivitet:

(705)
#6 Svar postet d. 28-10-19 kl. 21:37. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
Hej Finn

I min optik bærer den alle tegn på at være Randbæltet hjelmhat, uden på nogen måde at være atypisk.

mvh Niels.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#7 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 22:03. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
Den grønne stok har jeg bare aldrig hverken hørt om, læst om eller set tidligere,

men man lærer så længe man lever. Heldigvis

Besvar | Kommentér

Niels K. Mortensen
#8 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 22:08. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
Jeg vil mene, at det er indenfor den almindelige variationsbredde af arten, selv om farven ikke just er som de fleste.

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#9 Kommentar postet d. 28-10-19 kl. 22:15. Emne: Brun hat og grågrøn stok med ring
Hej Arne og Niels

- også i min optik, - ellers havde jeg ikke foreslået den.

og selv "Navneforslag" peger på den, - godt nok kun med ca. 65%

Arne, prøv at finde ID: DMS-9344680 på Atlas, - det ligner da mine temmelig meget, synes jeg.

- men mange tak for jeres indsats begge to.

mvh

Finn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator