Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fisk -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Klaus Kevin Kristensen
Fløjfisk (Læst 979 gange) Postet d. 31-10-19 kl. 22:22
Jeg mødte denne sjove fisk ved den gamle Lillebæltsbro d. 27/10. Det ligner jo en fløjfisk, men hvilken art af fløjfisk?

Mvh. Klaus

Fløjfisk (Jeg mødte denne sjove fisk ved den gamle Lillebæltsbro d. 27/10. Det ligner jo en fløjfisk, men hvil)
Klaus Kevin Kristensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (798 x 600)
Besvar | Kommentér

Christian Olesen

Svaraktivitet:

(15)
#1 Svar postet d. 01-11-19 kl. 00:35. Emne: Fløjfisk
Røde saddelmærker på ryggen - kortfinnet

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Klaus Kevin Kristensen
#2 Kommentar postet d. 01-11-19 kl. 15:28. Emne: Fløjfisk
Tak for svaret

Mvh.Klaus

Besvar | Kommentér

Klaus Kevin Kristensen
#3 Kommentar postet d. 01-11-19 kl. 18:45. Emne: Fløjfisk
Hej Christian Olesen

Jeg kan godt se i min fiskebog at kortfinnet fløjfisk på tegningen har de røde mærker, som du nævner, men er det en sikker karakter?. I nøglen i min bog er det dog især øje og rygfinne som er de karakterer, som er de vigtigste i adskillelsen. I hvert fald i min nøgle og jeg kan desværre ikke se rygfinnen på mine fotos. Derfor bliver jeg i tvivl, da arterne kan være svære at skelne og samtidig fordi kortfinnet fløjfisk ikke er registeret ret mange steder i Danmark. Den var ny for Danmark i 2013. Hvorfra har du karakteren med de røde mærker og er du 100 procent sikker på bestemmelsen?

Ser frem til at høre fra dig.

Mvh. Klaus

Besvar | Kommentér

Klaus Kevin Kristensen
#4 Kommentar postet d. 01-11-19 kl. 18:53. Emne: Fløjfisk
Her er et foto hvor man lettere kan se rygfinnen. Se bemærkninger ovenfor. Mvh. Klaus

Fløjfisk (Her er et foto hvor man lettere kan se rygfinnen. Se bemærkninger ovenfor. Mvh. Klaus)
Klik på billedet for original størrelse (799 x 600)
Besvar | Kommentér

Klaus Kevin Kristensen
#5 Kommentar postet d. 01-11-19 kl. 18:53. Emne: Fløjfisk
Her er et foto hvor man lettere kan se rygfinnen. Se bemærkninger ovenfor. Mvh. Klaus

Fløjfisk (Her er et foto hvor man lettere kan se rygfinnen. Se bemærkninger ovenfor. Mvh. Klaus)
Klik på billedet for original størrelse (799 x 600)
Besvar | Kommentér

Christian Olesen

Svaraktivitet:

(15)
#6 Svar postet d. 02-11-19 kl. 00:11. Emne: Fløjfisk
Hmm... Nu får du mig jo til at blive i tvivl. Jeg synes generelt snudeskaftet er lidt for kort og for lidt opsvulmet til, at jeg ville sætte den til at være en stribet fløjfisk.

Det med farven var baseret på den her kilde, som jeg dog skulle have nærlæst lidt bedre:

- se linket HER

De skriver:

"As a rule the dorsal patches of C.maculatus and C.lyra have irregular margins, whereas those of C.reticulatus have always very well-defined entire margins, especially the fourth which is very characteristic". Det vil sige, at mærkerne også er der på de andre - de har bare ikke den samme tykke sorte streg.

Jeg har ledt i 2 timer efter et mere sikkert kendetegn, men synes ikke, at der er nogen, der kan bruges på billederne

Du har sikkert allerede gjort det, men jeg vil anbefale dig at kigge på nedenstående PDF´er og se, om der er noget, som jeg har overset.

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Ellers send et billede til fyrene, der laver fiskeatlas og skriv endelig, hvad de svarer, hvis du vælger at gå videre med det

Besvar | Kommentér

Klaus Kevin Kristensen
#7 Kommentar postet d. 04-11-19 kl. 08:48. Emne: Fløjfisk
Hej Christian

Tak for din fine tilbagemelding. Når jeg får lidt tid vil jeg prøve at gennemgå det du har fremsendt. Jeg vil dog i alle tilfælde lige sende mine fotos til Fiskeatlas. Så kan de få det sidste ord. Så kan jeg give en tilbagemelding til dig. Mvh. Klaus

Besvar | Kommentér

Klaus Kevin Kristensen
#8 Kommentar postet d. 04-11-19 kl. 08:48. Emne: Fløjfisk
Hej Christian

Tak for din fine tilbagemelding. Når jeg får lidt tid vil jeg prøve at gennemgå det du har fremsendt. Jeg vil dog i alle tilfælde lige sende mine fotos til Fiskeatlas. Så kan de få det sidste ord. Så kan jeg give en tilbagemelding til dig. Mvh. Klaus

Besvar | Kommentér

Christian Olesen

Svaraktivitet:

(15)
#9 Svar postet d. 08-11-19 kl. 11:08. Emne: Fløjfisk
Hey, har de svaret?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator