Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Sørensen
Kan nogen sætte ID på denne Svamp? (Læst 425 gange) Postet d. 02-11-19 kl. 18:43
Fundet den 23. oktober 2019 i Tingbjerg.

De voksede i græsplæne, og målte ca. 4-6.cm i bredden.

De var ca.5-6.cm høje, og stilken var ca.1.cm tyk, og

de lugtede og smagte jordslået.

Der kommer 6 billeder.

MVH.

Jan

1.

Kan nogen sætte ID på denne Svamp? (Fundet den 23. oktober 2019 i Tingbjerg.

De voksede i græsplæne, og målte ca. 4-6.cm i bredden.
)
Foto: Jan Sørensen
Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#1 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 18:44. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?
2.

Kan nogen sætte ID på denne Svamp? (2.
)
Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#2 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 18:45. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?
3.

Kan nogen sætte ID på denne Svamp? (3.
)
Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#3 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 18:45. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?
4.

Kan nogen sætte ID på denne Svamp? (4.
)
Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#4 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 18:46. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?
5.

Kan nogen sætte ID på denne Svamp? (5.
)
Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#5 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 18:46. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?
6.

Kan nogen sætte ID på denne Svamp? (6.
)
Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#6 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 18:57. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#7 Svar postet d. 02-11-19 kl. 20:06. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?
Ridderhat - formentlig gulplettet - de gule pletter ses først - når den bliver gammel

Der er formentlig et birketræ i nærheden?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#8 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 20:47. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?
Voksede der Løvtræer i nærheden?

Jeg ser ingen tegn på gulfarvning! Gulplettet ridderhat vokser ikke kun med Birk, men med stort set alle arter af Løvtræ. Jeg tror som Aksel, at det er en Ridderhat, men ser ikke tegn på den Gulplettede. Hvilken da? Ja, alle Ridderhatte er mykorhiza-dannere, så der MÅ være levende træer i nærheden. Fortæl Ole

Besvar | Kommentér

Jan Sørensen
#9 Kommentar postet d. 02-11-19 kl. 22:02. Emne: Kan nogen sætte ID på denne Svamp?
Hej Aksel og Arne.

De voksede ca.50 cm. fra en bøgehæk, og der er nogle mindre løvtræer ca.12 m. derfra.

Husker ikke lige hvilke, men ikke Birk.

Der var ingen gulfarvning, men måske er de bare ikke gamle nok.

Jeg har ferie i næste uge, så jeg kan først tjekke op på det når jeg møder på arbejde igen.

MVH.

Jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator