Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
13. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Leif Bloss Carstensen
Nøgle til mycetophilinae? (Læst 88 gange) Postet d. 06-11-19 kl. 16:46
Jeg har klækket nogle kræ fra svampe og vil gerne bestemme dem til art. Det er mycetophilinae, er jeg ret sikker på. Det er ikke lykkedes mig at finde nøgler på internet. Er de til at bestemme uden genitalpræparater?

Med venlig hilsen

Leif

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(12457)
#1 Svar postet d. 07-11-19 kl. 00:32. Emne: Nøgle til mycetophilinae?
Hej Leif

Der findes sikkert en nøgle til underfamilien, men hvorfor nøjes med det, når du kan få hele familien - se linket HER Det er en slægtsnøgle, og Mycetophilinae begynder i kuplet 95. Hvis du er sikker, og vil bruge fast forward-knappen Mht bestemmelse uden genitalpræparater er det lidt op og ned. Nogle kan man godt, men ofte kommer du ikke uden om at bruge mikroskop. Det er små myg, og nogle har meget små genitalier. Generelt er Svampemyg dog lette at bestemme til slægt. Problemet kommer, når man vil videre! Der findes kun meget få bare nogenlunde opdaterede nøgler til slægter som fx Mycetophila og Phronia, som man irriterende nok hele tiden løber ind i. Et godt råd: Brug Fungus Gnats Online - se linket HER Der er oceaner af litteratur, og hvis du søger på en bestemt art, får du tit en pdf. Noget er tudsegammelt, men fungerer ret godt alligevel.

Hvis alting glipper, vil jeg sikkert gerne kigge på dyrene

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#2 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 12:39. Emne: Nøgle til mycetophilinae?
Tak for svaret og linkene, Walther. Jeg vil prøve med nøglen og se hvad jeg kommer frem til, ikke mindst for at opbygge erfaring. Ellers vil jeg gerne tage imod dit tilbud om at bestemme dem.

Jeg har tænkt mig at begynde med præparering af genitalier.

Mikroskop har jeg nu. En mos-ekspert ville af med sit gamle mikroskop, og jeg slog først til og fik det gratis mod afhentning

Med venlig hilsen

Leif

Besvar | Kommentér

Leif Bloss Carstensen
#3 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 12:39. Emne: Nøgle til mycetophilinae?
Tak for svaret og linkene, Walther. Jeg vil prøve med nøglen og se hvad jeg kommer frem til, ikke mindst for at opbygge erfaring. Ellers vil jeg gerne tage imod dit tilbud om at bestemme dem.

Jeg har tænkt mig at begynde med præparering af genitalier.

Mikroskop har jeg nu. En mos-ekspert ville af med sit gamle mikroskop, og jeg slog først til og fik det gratis mod afhentning

Med venlig hilsen

Leif

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator