Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn Okkels
Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp? (Læst 853 gange) Postet d. 06-11-19 kl. 22:30
Det plejer at være en bestemt Taphrina-art som fremkalder heksekoste på bestemte plantearter, men jeg har ikke kunnet finde beskrivelser af en Taphrina-art som angriber alm. hyld (eller blot af heksekoste på alm. hyld). Har i øvrigt heller aldrig før set heksekost på hyld. Fotograferet 23/10-19 på Bognæs - halvøen i Roskilde Fjord.

Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp? (Det plejer at være en bestemt Taphrina-art som fremkalder heksekoste på bestemte plantearter, men je)
Finn Okkels har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 400)
Besvar | Kommentér

Finn Okkels
#1 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 22:32. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
På større afstand

Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp? (På større afstand)
Besvar | Kommentér

Finn Okkels
#2 Kommentar postet d. 06-11-19 kl. 22:35. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Nærbillede

Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp? (Nærbillede)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 400)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 07-11-19 kl. 08:44. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Jeg ved det ikke Finn, men hvis du ikke får svar her, så prøv svampeatlas

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#4 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 06:11. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Det antages ofte at disse Heksekoste på forskellige planter skyldes angreb af svampe. Det er ofte også tilfældet, men ikke altid. Såvel insekter som bakterier kan influere på/inficere en værtsplante og skabe sådanne for organismerne gunstige levevilkår. Så jeg synes ikke at du i første omgang skal gå på Svampeatlas. Nok bedre at lægge dit spørgsmål op i flere Forum-grupper. Lad høre fra dig, når du finder ud af noget. (Ikke hvis, men når ) Vh. Arne

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 06:56. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Arne, svampeatlas er det bedste og mest autoritative vi har

Besvar | Kommentér

Arne Jakobsen
#6 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 07:30. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Kære Torbjørn. Det er jeg da så udmærket klar over. MEN altså kun når det drejer sig om Svampe. Min kommentar handler netop om at det kunne være andet end svampe, der har forårsaget disse "Gevækster". Derfor foreslår jeg at spørgeren venter lidt (for ikke at overbelaste Thomas, Jens m.fl. unødigt) og spørge i andre Fora først. Det er i øvrigt også et fornuftigt svar til spørgeren, idet han måske får et mere korrekt og hurtigere svar på sit spørgsmål end hvis han først skal vente på at vore få svampeeksperter finder svaret på en Heksekost, der så vidt jeg ved ikke er deres højeste prioritet.

Besvar | Kommentér

Finn Okkels
#7 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 13:11. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Jeg interesserer mig for Taphrina og heksekostdannelserne. Jeg synes det er fascinerende at en organisme overtager kontrollen over en plante på den måde Taphrina kan gøre på mange forskellige måder (infektion fører f.eks. også til dannelse af chilli-lignende frugter (blommepung) på mirabel og hæg i stedet for mirabeller og bær (se f.eks. - se linket HER )). Der kan selvfølgelig være en masse andre "organismer" involveret i hekstekostdannelse. F.eks. viroider, virus, mycoplasma, bakterier, insekter (galle-relaterede) og højere dyr - når hjorte vedvarende nedgnaver træer og buske på f.eks. strandenge og når vi klipper hække mv dannes jo sådan set også hekstekoste som jo rent plantefysiologisk handler om at den apikale dominans ophæves og hovedparten af sideknopperne så danner skud. I forbindelse med askens toptørre ser man sommetider også hekstekostlignende strukturer, som vist mest skyldes at endeskudene dør og den apikale dominans så ophæves. Den slags optræder i forbindelse med en række plantesygdomme, men vedrører sjældent at organismen producerer plantehormoner som giver ophav til heksekoststrukturen. Det er sjældent man ser heksekoste af den type som jeg her har billeder af når det handler om sygdomme der dræber endeskudene (frostskader, salt-tørkeskader, egern og fugle kan i nogle tilfælde give samme symptomer som plantesygdommene). Forskellen på det jeg vil betegne som en Taphrina-heksekost og de andre heksekostlignende fænomener er tit at Taphrina-heksekoste har et fokuseret udgangspunkt på et enkelt eller få tætsiddende områder på en gren på planten. Heksekoste der ligner denne her på hyld ser man ofte på fuglekirsebær, kræge og beslægtede planter (se f.eks. under de relevante Taphrina-arter på fugleognatur.dk, f.eks. - se linket HER ). Herudover optræder også mutationer i plantens vegative dele som giver heksekostlignende strukturer. Jeg har selv en stor rødgran med en stor heksekostlignende struktur som formodentlig er betinget af en mutantion i rødgranen, da den ligner de dyrkede mutant-typer af rødgran som f.eks. fugleredegran. En masse af de kompakte planter og dværgplanter vi dyrker i haverne er opstået som følge af mutationer i gener der er involveret i plantehormonproduktion, -nedbrydning eller virkning. Hele den grønne revolution, hvor man fik et kæmpeudbyttespring bygger på en mutation i et gen som styrer følsomheden overfor plantehormonet gibberellin, der er involveret i strækningsvæksten, og når det gen ødelægges får man kompakte planter (og i kornarterne mere korn i stedet for halm - det betød at hundreder af millioner af mennesker blev reddet fra sultedøden - så det er perspektivrige sager vi her er inde på). Bortset fra Taphrina kan Agrobacterium også i specielle tilfælde lave heksekoste af samme type som den der er på billedet (Agrobacterium laver normalt tumorer/crown galls eller "hairy roots", men ikke altid). Agrobacterium laver en gensplejsningsproces hvor bl.a. plantehormon-gener der er ansvarlige for dannelsen af auxin (det hormon som er årsag til apikal dominans) og cytokinin. Hvis der i bakterien sker en mutation i et af de to gener der fører til dannelse af auxin (IAA) eller hvis et af de to gener ikke udtrykkes i planten (epigenetisk undertrykkelse) vil en gensplejset plantecelle udelukkende danne plantehormonet cytokinin som ophæver den apikale dominans (og som også er centralt involveret i heksekostdannelsen hvor Taphrina er involveret). Imidlertid er vilde Agrobacterium-stammer der har disse mutationer tilsyneladende meget sjældne (ellers også giver de sjældent iøjnefaldende symptomer/fænotyper). Jeg gætter på at lige netop disse typer af Agrobacterium har spillet en central rolle i forbindelse med at Agrobacterium-gener er overført til planter (f.eks. er de dyrkede sweet potato/sød kartoffel - sorter opstået fra gensplejsede celler og producerer opiner som ellers ikke forekommer i planter, men f.eks. i blæksprutter). Dette betyder iøvrigt at lige præcist de Agrobacterium-typer der fører til skuddannelse/heksekoste fra de gensplejsede celler også er en slags genetisk bro mellem fjernstående biologiske riger (her bakterier og planter), men Agrobacterium laver også gensplejsning på f.eks. svampe og dyre-/menneskeceller og af og til kommer der tilfældige bakteriegener med i Agrobacteriums gensplejsningsproces og på den måde er de biologiske riger genetisk forbundet, dvs. der overføres gener udenom de kønnede forplantningsprocesser, og det betyder så at i planter kan netop de planter hvor de genspeljsede celler danner skud/heksekoste fører til helt nye genetiske kombinationer af bakterie- og plantegener (nye kombinationer af to fjerntstående biologiske riger). Jeg synes det er interessant at iagttage at den slags banebrydende evolutions-processer foregår synligt for øjnene af os og det kunne selvfølgelig være sjovt hvis det er det der er sket i hyldeplanten på billedet (hyld gensplejses af Agrobacterium), men ud fra formen på heksekosten vil jeg nu tro at sandsynligheden for at en Taphrina-art er involveret er langt det mest sandsynlige. Jeg har tjekket en masse omkring Taphrina-arternes værtsspektrum og er ikke stødt på nogle der angriber hyld og har heller ikke set omtaler af hyld med heksekoste, så måske er der tale om et sjældent fænomen eller en overset art af Taphrina? Generelt er der målbar genetisk forskel på Taphrina-arter der angriber forskellige plantearter, se f.eks.vedhæftede figur, så Taphrina skifter ikke uden videre værtsplante (som regel har de et meget snævert vækstplantespektrum). Man har ved brug af molekylærbiologiske mnetoder påvist at Taphrina også optræder i planter uden at give nogen form for synlige symptomer, hvilket kan betyde at den også kan være en endofyt - på den måde kan Taphrina være mere udbredt end man umiddelbart kan iagttage i hyld. Hvis det er Agrobacterium, der er involveret vil det være interessant om der dannes blomster og dannes bær med spiredygtige frø på heksekost-grenene. I givet fald er opstået en ny hyldetype med bakterielle gener (artsfremmede gener) - to biologiske riger er blevet genetisk forbundet. Noget der ofte er karakteristiks for sådanne nye typer er at de producerer og sekreterer de artsfremmede opiner (også baseret på gener overført fra Agrobacterium) fra rødderne og på den måde ændrer hele mikrofloraen omkring rødderne, hvilket kan have mange interessante konsekvenser. Det mest interessante er at der foregår synlige, lærerige og forbavsende manipulationer med planternes hormoner og gener samt fundamentale evolutionsprocesser lige for øjnene af os i naturen ...

Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp? (Jeg interesserer mig for Taphrina og heksekostdannelserne. Jeg synes det er fascinerende at en organ)
Klik på billedet for original størrelse (795 x 600)
Besvar | Kommentér

Leif B Nielsen
#8 Svar postet d. 09-11-19 kl. 13:44. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Interessant læsning Finn !

Her er lignende heksekost på en hyld ved Skive (foto fra 28/8)

Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp? (Interessant læsning Finn !
Her er lignende heksekost på en hyld ved Skive (foto fra 28/8))
Leif B Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Finn Okkels
#9 Kommentar postet d. 09-11-19 kl. 18:20. Emne: Heksekost på alm. hyld - hvilken svamp?
Hej Leif. Virkelig interessant at at du også har fotograferet en lignende heksekost på hyld. Så har fænomenet nok en hyppighed så man formodentlig kan udelukke at der er tale om en mutation i hyldeplanten og det er sikkert heller ikke en Agrobacterium-mutant eller epigenetisk variant af Agrobacterium-gensplejsning der fører til uhæmmet skuddannelse/heksekost (teoretisk set må det have en lav hyppighed). Hyld regnes for at være resistent overfor dannelse af ´crown galls´ - fremkaldende Agrobacterium-arter og -stammer (ovenfor skrev jeg at hyld er vært for Agrobacterium, men der er dog ikke påvist ´crown galls´ på hyld). Agrobacterium laver dog også genplejsning på planter mv. der ikke resulterer i dannelse af synlige ting som f.eks. ´crown galls´ eller ´hairy roots´ mv., så det kan ikke helt udelukkes at Agrobacterium angriber hyld, men at gensplejsningen blot fører til noget andet i hyld, f.eks. skuddannelse.

Hvis der hist og her optræder heksekoste på hyld synes jeg det bestyrker muligheden for at der er tale om en Taphrina-infektion. Spørgsmålet er så hvilken Taphrina-art der er involveret ...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator